Το Πανεπιστήμιο ως πυλώνας της Δημόσιας Εκπαίδευσης αποτελεί το μήλον της έριδος ανάμεσα στους απανταχού εραστές της ανάθεσης (βλέπε εξουσία) είτε σύμφωνα με το δεξιό, νεοφιλελεύθερο μοντέλο που το εκχωρεί στην αγορά είτε με το «κοινωνικοποιημένο» αριστερό που το εκχωρεί στην εργατική τάξη. Και τα δύο όμως είναι όψεις του κρατισμού! Η βασική διαφορά τους είναι ποιος θα ελέγχει τα πράγματα: η αγορά ή η κομματική πρωτοπορία. Άλλωστε, η επαναστατική αριστερά θεωρεί ότι απλά το καπιταλιστικό κράτος φταίει για όλα, ενώ σύμφωνα με το αφήγημά τους σε ένα εργατικό κράτος απλά τα προβλήματα δεν θα υπήρχαν. Η ιστορία τους διέψευσε.
Εφόσον το Δημόσιο Σύστημα Εκπαίδευσης είναι το μείζον ζήτημα κατά την άποψή μου θα πρέπει να ξεπεράσει την ανάθεση και τον κρατισμό από όπου και αν προέρχεται. Γνωρίζοντας ήδη τον καπιταλισμό, θα εστιάσω περισσότερο σε αυτόν τον αγωνιστικό «μαχόμενο» λόγο που εμφανίζουν οι διάφοροι αριστερίζοντες συνδικαλιστές, που όμως στον πυρήνα του δεν ζητά την ανατροπή της εξουσίας αλλά την διαχείριση της από την δική τους πρωτοπορία. Στην ουσία δεν θέλουν να καταργήσουν το κράτος αλλά να το διευθύνουν.
Ο θεσμικός αυτός τρόπος αναζητά την προστασία των φοιτητών και των πανεπιστημίων διαμέσου της εξουσιαστικής κρατικής μηχανής, μέσω νομοθετικών ρυθμίσεων. Αντίθετα ο τρόπος που επιλεγούμε ως Αναρχικοί πρέπει να προωθεί την αυτοργάνωση τόσο των εργαζομένων, όσο και των φοιτητών στα πανεπιστήμια αλληλέγγυα και συλλογικά απέναντι σε κάθε μορφή διαχωρισμένης εξουσίας ή κράτους.
Ο θεσμικός ρεφορμισμός υπό το πρόσχημα του Δημόσιου χαρακτήρα, την συμμετοχή των εργαζομένων στα πανεπιστήμια και όχι μόνο σε θέσεις εξουσίας, στην κορυφή της διεύθυνσης οργανισμών και στην στελέχωση κυβερνητικών – κρατικών επιτελείων. Ο τρόπος που επιζητούμε εμείς ως Αναρχικοί είναι η κατάργηση κάθε εξουσιαστικής δομής. Γι’ αυτό και ταυτόχρονα τασσόμαστε ενάντια στον μιλιταρισμό την πατριαρχία και τον κρατισμό συνολικά.
Είναι πασιφανές ότι σύμφωνα με αυτόν τον ρεφορμιστικό τρόπο που επικαλείται το άρθρο 16, η πρόσβαση στην εκπαίδευση είναι ένα δημοκρατικό δικαίωμα που πρέπει να το κατοχυρώνει και να το ελέγχει το κράτος. Η δική μας προσέγγιση ως Αναρχικοί σπουδαστές, φοιτητές, εκπαιδευτικοί και εργαζόμενοι, προτάσσει ξεκάθαρα ότι το κράτος δεν μπορεί να εξασφαλίσει και να παρέχει καμία ισότητα, εφόσον διατηρείται ο κάθετος και εξουσιαστικός μηχανισμός που υπάρχει σε κάθε κράτος.
Ο κάθε θεσμικός ρεφορμισμός δημιουργεί ένα σύνολο πρακτικών και αντιλήψεων που διαμορφώνουν ένα υπάκουο άτομο μπροστά στις δημοκρατικές πολιτικές. Αντίθετα, ο αυτοργανωμένος τρόπος που επιζητούμε χτίζει ελευθεριακές αξίες που τα μέσα και οι σκοποί είναι συμβατοί, με στόχο την κατάργηση των σχέσεων εξουσίας και την αντικατάστασή τους με σχέσεις ελευθερίας και ισότητας. Οι κάθε λογής σοσιαλδημοκρατικές πρακτικές θέλουν απλά έναν εναλλακτικό, οικολογικό, εξευγενισμένο και δικαιωματικό καπιταλισμό. Οι Αναρχικοί εναντιωνόμαστε στον καπιταλισμό και σε όλες τις μορφές καταπίεσης. Κατά την άποψή μας το κράτος και ο καπιταλισμός δεν βελτιώνονται και είναι αυταπάτη η πίστη σε αυτό.
Είναι γνωστό ότι όλοι αυτοί οι «μαχόμενοι» αριστεροί φοιτητοπατέρες που μιλούν για την Δημόσια Εκπαίδευση συνδέονται με ιεραρχικές δομές και εξωκοινοβουλευτικά κόμματα. Προωθούν την εκλογική ανάθεση και τη συμμετοχή στη κρατική πολιτική. Αντίθετα, οι Αναρχικοί οργανωνόμαστε ισότιμα, οριζόντια και αλληλέγγυα με στόχο την...
Αρκετοί σύντροφοι εκφράζουν τη γνώμη τους μέσα από τις στήλες της «Dyelo Truda» («Εργατική Υπόθεση») σχετικά με το ζήτημα των αναρχικών αρχών και του οργανωτικού σχήματος.
Όχι ότι όλοι προσέγγισαν το πρόβλημα από την ίδια οπτική γωνία. Η ουσία αυτού του θέματος, όπως εξηγείται λεπτομερώς από την εκδοτική ομάδα της «Dyelo Truda», συνίσταται στα εξής:
Εμείς οι αναρχικοί που αγωνιζόμαστε και παλεύουμε για τη χειραφέτηση του προλεταριάτου, πρέπει, οπωσδήποτε, να έχουμε ένα μέσο για να διαλύσουμε την αποδιοργάνωση που επικρατεί στις τάξεις μας, γιατί αυτή καταστρέφει τη δύναμή μας και τις ελευθεριακές μας προσπάθειες.
Ο τρόπος που μπορούμε να...
Σημείωση μεταφραστή: Ο Ερρίκο Μαλατέστα αποτελεί αναμφίβολα μια από τις σημαίνουσες προσωπικότητες του κλασικού Αναρχισμού τόσο σε τοπικό (Ιταλία) όσο και σε διεθνές επίπεδο. Αποτελεί έναν αγωνιστή που συμμετείχε όχι μόνο στα δρώμενα της εποχής του αλλά επηρέασε αρκετά την κατεύθυνση που ήθελε ή έμελλε να πάρει το Αναρχικό κίνημα. Οι τοποθετήσεις του αρκετές παραμένουν διαχρονικές μέχρι και σήμερα ενώ κάποιοι τις θεωρούν μέχρι και αμφίσημες λόγο της μη δογματικής τους τοποθέτησης. Σε καμία περίπτωση όμως η οποιαδήποτε αμφισημία τους δεν μπορούν να αποκρύψουν την βαθύτατη αγάπη του για την ελευθερία, τον άνθρωπο και τις κοινωνίες του. Σε αυτό το...
Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019
Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018