Το συγκεκριμένο κείμενο αποτελεί μέρος του βιβλίου “Red Emma Speaks: An Emma Goldman Reader” το οποίο επιμελήθηκε η Alix Kates, το οποίο είχε αρχικά δημοσιευθεί στο H.L. Mencken’s journal American Mercury, volume XXXIV, April 1935.—DC. Να σημειώσουμε πως το κείμενο αποτελεί μόνο μέρος της αρχικής μπροσούρας την οποία η Γκόλντμαν είχε στείλει στο περιοδικό και είχε τίτλο “Κομμουνισμός: μπολσεβίκικος και αναρχικός, μια σύγκριση”, τελικώς οι εκδότες αποφάσισαν αυθαίρετα να δημοσιεύσουν μόνο το επόμενο κομμάτι της. Το αγγλικό κείμενο μπορεί να βρεθεί εδώ: http://www.hartford-hwp.com/archives/63/227.html.
Δεν Υπάρχει κανένας κομμουνισμός στην Ρωσία
Της Έμμα Γκόλντμαν
μετάφραση kostav
Αυτή την περίοδο ο κομμουνισμός βρίσκεται σε όλες τις συζητήσεις, μερικοί μιλούν γιαυτόν με περίσσιο ενθουσιασμό για έναν νέο (κοινωνικό) μετασχηματισμό, ενώ άλλοι τον φοβούνται και τον καταδικάζουν ως μια κοινωνική απειλή. Όμως τολμώ να πω πως ούτε οι θαυμαστές του -οι περισσότεροι εξ αυτών- ούτε αυτοί που τον φοβούνται έχουν μια ξεκάθαρη ιδέα για το τι είναι στα αλήθεια ο μπολσεβίκικος κομμουνισμός. Ο κομμουνισμός γενικότερα νοείται ως το ιδανικό της ανθρώπινης ισότητας και αδελφοσύνης, το οποίο θεωρεί την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο ως την κύρια πηγή της σκλαβιάς και της καταπίεσης, καθώς και πως η οικονομική ανισότητα γεννά την κοινωνική αδικία και εναντιώνεται στην ηθική και πνευματική εξέλιξη των ατόμων. Ο κομμουνισμός αποσκοπεί σε μια κοινωνία χωρίς τάξεις μέσω της συλλογικής ιδιοκτησίας των μέσων παραγωγής και διάθεσης, διακηρύσσοντας πως μόνο σε μια αταξική αλληλέγγυα κοινωνία ο άνθρωπος μπορεί να ζήσει πραγματικά ελεύθερος, να ευημερήσει και να βρίσκεται σε ειρήνη. Σκοπός μου λοιπόν είναι να συγκρίνω τον κομμουνισμό με την εφαρμογή του στην σοβιετική Ρωσία, αν και εξετάζοντας το θέμα διεξοδικά κάτι τέτοιο μου φαίνεται ανέφικτο. Μιας και στην Ε.Σ.Σ.Δ. δεν υπάρχει κανένας κομμουνισμός, κανένα απολύτως κομμουνιστικό ιδανικό, και καμία απολύτως κομμουνιστική πρακτική δεν έχει εφαρμοστεί από το κομμουνιστικό κόμμα.
Σε μερικούς ο παραπάνω ισχυρισμός μπορεί να ακουστεί εντελώς ψευδής, ενώ άλλοι ίσως τον βρείτε υπερβολικό, πάραυτα είμαι σίγουρη πως μια αντικειμενική εξέταση των συνθηκών που επικρατούν στην Ρωσία θα πείσει τον οποιοδήποτε μη προκατειλημμένο αναγνώστη πως τα λεγόμενα μου είναι αληθή. Αρχικά θα πρέπει να αναλογιστούμε την βασική ιδεολογική αρχή που διέπει τον υποτιθέμενο κομμουνισμό των μπολσεβίκων, που είναι πέρα για πέρα συγκεντρωτικός και εξουσιαστικός, μιας και στηρίζεται σχεδόν εξολοκλήρου στον κυβερνητικό εξαναγκασμό και την βία. Δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση για κομμουνισμό βασισμένο στην ελεύθερες ενώσεις και συμφωνίες, αλλά για εξαναγκαστικό κρατικό κομμουνισμό. Το παραπάνω πρέπει να το έχουμε μέσα στο μυαλό μας για να καταλάβουμε τις μεθόδους που εφαρμόζει το σοβιετικό κράτος για να φέρει εις πέρας τα υποτιθέμενα κομμουνιστικά σχέδιά της.
Η πρώτη βασική αξίωση του κομμουνισμού είναι η κοινωνικοποίηση της γης και των μέσων παραγωγής και διανομής, τα οποία ανήκουν στον λαό, για να τα διαχειριστεί είτε σε ατομικό είτε σε συλλογικό επίπεδο με σκοπό την ικανοποίηση των αναγκών του. Στην Ρωσία όμως η γη και τα μέσα δεν έχουν κοινωνικοποιηθεί, αλλά εθνικοποιηθεί. Ο παραπάνω όρος είναι εντελώς ακυρωτικός βέβαια και άνευ κάποιου ουσιαστικού περιεγχομένου, μιας και ο εθνικός...
Η ιστορία των μαχνοβιτών και της αναρχικής επανάστασης στην Ουκρανία 1918-1921
Το κείμενο συντάχθηκε από την αφρικανική αναρχική συλλογικότητα Tokologo και αναρτήθηκε στην σελίδα της νοτιοαφρικάνικης αναρχοκομμουνιστικής οργάνωσης ZACF στις 15/1/14 [http://zabalaza.net/2014/01/15/the-story-of-the-makhnovists-and-the-anarchist-revolution-in-the-ukraine-1918-1921/]. Στο ακόλουθο λινκ όποιος ενδιαφερόμενος μπορεί να βρει συγκεντρωμένο υλικό σχετικά με την ιστορία του μαχνοβίτικου κινήματος και την μετέπειτα διακήρυξη της γενικής πλατφόρμας από τον Μάχνο, καθώς και μερικές από...
Απόσπασμα από το έργο του Πιοτρ Αρσινώφ «Ιστορία του Μαχνοβίτικου κινήματος».
Ο Αρσινώφ εδώ γράφει για τη σχέση της Μαχνοβτσίνα με τις αναρχικές ομάδες και οργανώσεις που δραστηριοποιούνταν εκείνο τον καιρό στη Ρωσία.
Η θεώρησή του περιλαμβάνει μεγάλες δόσεις αυτοκριτικής αλλά και κριτικής αλήθειας, πάνω σε ζητήματα όπως η οργάνωση, ο ταξικός προσανατολισμός και η αποτελεσματικότητα του αναρχικού κινήματος στις συνθήκες προετοιμασίας και πραγμάτωσης της αναρχικής επανάστασης, οι οποίες παραμένουν εξίσου επίκαιρες μέχρι σήμερα.
Οι αντιστοιχίες ανάμεσα στα λάθη των αναρχικών της Ρωσίας του 1917-1820 και του σημερινού αναρχικού κινήματος είναι τόσο προφανείς, ώστε δεν θεωρούμε αναγκαίο να τις...
Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019
Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018