Δημήτρης Τρωαδίτης
Θα ήθελα να παραθέσω μερικά στοιχεία για τον Ελληνοαμερικανό Dan Georgakas (Γεωργακάς), ο οποίος μας άφησε την Τρίτη, 23 Νοέμβρη, στα 83 του (γεννημένος την 1η Μάρτη 1938, στο Ντιτρόιτ, από οικογένεια από την Πελοπόννησο, αλλά με ισχυρές καταβολές στη Σμύρνη).
Ο Georgakas ήταν γνωστός σε μένα, και άλλους, ως ακτιβιστής του γενικότερου χώρου της αντιεξουσιαστικής αριστεράς, συγγραφέας, εκδότης, κριτικός κινηματογράφου, ιστορικός, ποιητής και ίσως πολλά άλλα ακόμα.
Μάλιστα, είχαμε συνομιλήσει κάποιες φορές στη δεκαετία του 1990 και του 2000 όταν ερευνούσα κάποια πράγματα για τη συμμετοχή των Ελληνοαμερικανών στο αριστερό, συνδικαλιστικό και επαναστατικό κίνημα των ΗΠΑ.
Ένας από τους καρπούς αυτής της επαφής είναι και η απόκτηση του μικρού βιβλίου «Greek-American Radicalism: The Twentieth Century», το οποίο εκδόθηκε από το Journal of the Greek Diaspora, το 1994.
Έγραψε αρκετά βιβλία και πάρα πολλά κείμενα, αλλά κατά τη γνώμη μου, ένα από τα πιο βασικά του βιβλία είναι το «My Detroit - Growing Up Greek and American in Motor City» (το οποίο το 2015 μεταφράστηκε από την Αναστασία Στεφανίδου και κυκλοφόρησε στα ελληνικά με τον τίτλο «Το δικό μου Ντιτρόιτ - Μεγαλώνοντας ως Έλληνας και Αμερικανός στην αυτοκινητούπολη», από τις Εκδόσεις των Συναδέλφων,
Άλλα σημαντικά του έργα είναι το «Detroit: I Do Mind Dying» (με τον Marvin Surkin), και το ογκώδες και μνημειώδες «Encyclopedia of the American Left» («Εγκυκλοπαίδεια της Αμερικανικής Αριστεράς» με τους Mari Jo και Paul Buhle).
Στα μέσα της δεκαετίας του ’60, υπήρξε ένα από τα πιο επιδραστικά μέλη της επαναστατικής ομάδας «Black Mask», γράφοντας σε σχεδόν κάθε τεύχος των εντύπων που εξέδιδε. Ήταν μια καλλιτεχνικο-πολιτική ομάδα που επεδίωκε να επηρεάσει τη τότε «Νέα Αριστερά» και να την ωθήσει προς την κατεύθυνση του αντι-ολοκληρωτισμού.
Η καλλιτεχνική δουλειά της ομάδας ήταν εξίσου σημαντική με τις διαδηλώσεις κι οι ίδιες οι διαδηλώσεις συχνά έμοιαζαν με παραστάσεις. Προσπάθησαν να ενώσουν τις διάφορες πολιτικές μικρο-ομάδες της Νέας Υόρκης σε κοινές δράσεις, αλλά δεν τα κατάφεραν.
Ο ίδιος συμμετείχε ενεργά στο αντιδικτατορικό κίνημα, επειδή δεν μπορούσε να ανεχτεί την επιστροφή του φασισμού στην Ευρώπη και την Ελλάδα, ακόμη περισσότερο.
Συμμετείχε, επίσης, ενεργά στο κινηματογραφικό «μέτωπο», ιδιαίτερα στην έκδοση του περιοδικού «Cineaste» από τη «βρεφική» του ηλικία, στα τέλη της δεκαετίας του ’60. Το περιοδικό «Cineaste» ιδρύθηκε, προκειμένου να προωθήσει ταινίες που οι mainstream κριτικοί αγνοούσαν.
Αυτό συνέβη σε μια εποχή, κατά την οποία ελάχιστες ξενόγλωσσες ταινίες προβάλλονταν ευρέως στις Η.Π.Α. και οι ριζοσπαστικές αμερικανικές ταινίες προβάλλονταν σπάνια. Προωθούσαν ταινίες αριστερών Αμερικανών και έδιναν σημαντικό χώρο στο περιοδικό σε ξένους δημιουργούς με παρόμοιες αντιλήψεις.
Ανέπτυξαν από νωρίς καλή σχέση με τον Κώστα Γαβρά, και επίσης με τον Όλιβερ Στόουν. Τόσο ο Γαβράς όσο κι ο Στόουν, έγραψαν για το περιοδικό. Ο Georgakas ενδιαφέρθηκε εξάλλου και για Ελληνοαμερικανούς δημιουργούς, όπως μεταξύ άλλων, τον Hermes Pan, χορογράφο του Φρεντ Αστέρ, και τον Dean Tavoularis, σκηνογράφο στις περισσότερες ταινίες του Κόπολα.
Ο Georgakas ήρθε ακόμα κοντά στη συνδικαλιστική οργάνωση Industrial Workers of the World (IWW - Βιομηχανικοί Εργάτες του Κόσμου) και μάλιστα ήταν ένας από τους συγγραφείς του συλλογικού έργου «Solidarity Forever: An Oral History of the...
Έχουν περάσει ογδόντα χρόνια από τότε που υπήρξαν πληροφορίες για τον Vasily Ivanovich Golubev, σοσιαλεπαναστάτη κατά την τσαρική εποχή, αλλά αναρχοσυνδικαλιστή τις επόμενες δεκαετίες.
Ο Vasily Golubev γεννήθηκε το 1888 στο χωριό Zabolotye Roslavlsky στην επαρχία Smolensk. Από αγροτική οικογένεια. Έτυχε της στοιχειώδους εκπαίδευσης. Από 14 χρονών εργαζόταν ως ελαιοχρωματιστής σε εργοστάσια της Αγίας Πετρούπολης. Το 1906 εντάχθηκε στο σοσιαλιστικό κίνημα (PSR). Συνελήφθη το 1907 και το 1914. Με το ξέσπασμα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου κλήθηκε να υπηρετήσει τη στρατιωτική του θητεία. Στις αρχές του 1917, υπηρέτησε στο σύνταγμα πεζικού στην Πετρούπολη. Συμμετείχε στην Επανάσταση του Φλεβάρη. Αποστρατεύτηκε τον Μάιο...
Σαν σήμερα, 12 Δεκέμβρη 1863, γεννήθηκε στο Løten της Νορβηγίας, ο Edvard Munch. Αναρχικός ζωγράφος, που όμως έμεινε μακριά από τα καλλιτεχνικά ρεύματα της εποχής του. Αντιπροσώπευσε αυτό που του έλεγε η βασανισμένη του ψυχή, οι σκιές της οποίας πήραν μορφή και έγιναν χοντροί και κοφτεροί χρωματισμοί.
Πρωτοπόρος του Ευρωπαϊκού Καλλιτεχνικού Πανοράματος, στάθηκε ικανός να αποσυνδεθεί από τις συμβατικότητες και να εφεύρει μια μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης που να συνηγορεί στην εξέγερση ενάντια σε όλα όσα του παρουσιάστηκαν ως κοινωνικός κανόνας από την παιδική ηλικία.
Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά του έργα είναι το The Scream (Το Ουρλιαχτό) (1893) που...
Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019
Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018