Κατά τη διάρκεια της εξέτασης της αναρχικής σκέψης και της αναρχικής οργανωτικής και κοινωνικής πρακτικής, επιλέξαμε να επικεντρωθούμε σε τρεις χώρες -τη Γαλλία, τη Ρωσία και την Ισπανία- οι οποίες μας έκαναν εντύπωση αποτελώντας, ιστορικά, γόνιμο έδαφος για τον αναρχισμό. Επιπλέον, πρόκειται για σχετικά γνωστά παραδείγματα. Τώρα, για να έχουμε μια πιο ολοκληρωμένη άποψη για το θέμα μας, θα έπρεπε να ασχοληθούμε και με το αναρχικό κίνημα, το οποίο κατά καιρούς υπήρξε πολύ ισχυρό σε ορισμένες στιγμές της ιστορίας, σε χώρες όπως η Βουλγαρία, η Ιταλία, η Πορτογαλία, η Κίνα, η Κορέα, η Ιαπωνία, το Μεξικό, η Αργεντινή με τη FORA. για να μην αναφέρουμε και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτό δεν ήταν εφικτό, λόγω έλλειψης χώρου και χρόνου. (Θα έπρεπε να έχουμε γράψει ένα βιβλίο δεκαπλάσιο σε έκταση από το παρόν.) Επιπλέον, αποφύγαμε να σχολιάσουμε υπερβολικά τα γραπτά και τις στάσεις που παραθέσαμε -τα περισσότερα από τα οποία είναι ελάχιστα γνωστά και όχι εύκολα προσβάσιμα- για τους ίδιους ακριβώς λόγους, και αφήνουμε στον αναγνώστη να καταλήξει χωρίς βοήθεια στις απαραίτητες κριτικές απόψεις. Και όλα αυτά εξαιτίας των περιορισμών που έχουμε επιβάλει στον εαυτό μας.
Ένα σημαντικό πρόβλημα που πρέπει να επιλυθεί σχετίζεται με τη χρήση μιας ελαστικής ορολογίας, η οποία ενίοτε είναι χρονολογημένη από ιστορική άποψη και ενίοτε ακρωτηριασμένη στη μετάφραση, διότι ακριβή ισοδύναμα δεν είναι άμεσα διαθέσιμα. Η καθαρά αναρχική ορολογία δημιουργεί επίσης προβλήματα. Ο "αναρχικός" και ο "ελευθεριακός", δύο συνώνυμα της ίδιας περίπου χρονιάς -από το 1840-1850- είναι κοινά αποδεκτά: από την άλλη πλευρά, όσον αφορά τον "αναρχικό κομμουνιστή" και τον "ελευθεριακό κομμουνιστή" -επίσης σύγχρονοι όροι, από το 1876 και το 1881- επιλέξαμε να προτιμήσουμε τον δεύτερο, που σημαίνει τόσο την "κοινή ιδιοκτησία όσο και την ελεύθερη κομμούνα", έναντι του πρώτου, που έχει γίνει αόριστα ισοδύναμος με τον "αναρχο-μπολσεβίκο". Είναι σαφές ότι ο όρος "κομμουνισμός" έχει διαστρεβλωθεί από τους Μπολσεβίκους, οι οποίοι, ωστόσο, δεν τον υιοθέτησαν παρά πολύ αργά, το 1918, αλλά το ίδιο θα μπορούσε να ειπωθεί και για την "επανάσταση", το νόημα της οποίας έχει κατακρεουργηθεί ολοκληρωτικά. Η βέλτιστη ακρίβεια είναι επιθυμητή, γιατί τα μπερδέματα ή οι παρεξηγήσεις μπορούν να προκαλέσουν πραγματικές τραγωδίες, αν σκεφτεί κανείς το παράδειγμα του "σοβιέτ", πόσο μάλλον της "σοβιετικής εξουσίας", “γλυκαντικά” που χρησιμοποίησε ο Λένιν για να εγκαθιδρύσει την ολοκληρωτική δικτατορία του. Δεν πρέπει να παίζει κανείς με τις λέξεις γιατί μπορούν να σκοτώσουν: αυτό είναι ένα από τα μαθήματα που πρέπει να πάρει κανείς από εκεί. Πρέπει να επενδύονται ή να επανεπενδύονται με την αρχική τους σημασία.
Για τους αναρχικούς, ορισμένες λέξεις είναι ταμπού, και δικαίως: λέξεις όπως "αρχηγός", "κόμμα", "κέντρο" και "κράτος". Άλλες είναι, κατά την εκτίμησή μας, λανθασμένα εφαρμοσμένες: Ειδικά ο "Μαρξισμός", ο οποίος εξισώνεται συστηματικά με τον Λενινισμό-Σταλινισμό, ενώ εφαρμόζεται κυρίως σε οικονομικές αναλύσεις και, αυστηρά μιλώντας, στη γερμανική Σοσιαλδημοκρατία πριν από το 1914. Ο "μπολσεβίκος" χρησιμοποιείται τακτικά αντί του "ιακωβίνου" ή του "μπλανκιστή". Η "πολιτική" λαμβάνεται με την πολιτικάντικη σημασία της, ενώ συχνά θα έπρεπε να διαβάζεται με την αριστοτελική σημασία της "πολιτικής ζωής". Η "εξουσία" έχει γίνει συνώνυμο της κεντρικής εξουσίας και του κράτους,...
Όλοι όσοι είτε είχαν εκδιωχθεί από τη FAF όσο αυτή βρισκόταν υπό τον έλεγχο των Φοντενιστών, είτε είχαν αποχωρήσει από αυτήν με δική τους πρωτοβουλία, συναντήθηκαν προς το τέλος του 1953 για να ξαναστήσουν τη FAF, ενώ η οργάνωση των Φοντενιστών είχε πάρει το όνομα FCL. Τραυματισμένοι από τη μοναδική τους εμπειρία, υιοθέτησαν πολύ χαλαρούς οργανωτικούς δεσμούς, επιτρέποντας σε μια ποικιλία από σκέλη και τάσεις που όλοι δήλωναν αναρχικοί να συνυπάρχουν μεταξύ τους:
α) τη δυνατότητα και την αναγκαιότητα να συνεργάζονται όλες οι τάσεις, β) αυτονομία (δηλαδή απουσία εξουσίας) για κάθε ομάδα, γ) κατάργηση όλων των συγκεντρωτικών (τύπου Εθνικής...
Το γαλλικό αναρχικό κίνημα ανασυγκροτήθηκε μέσα στην ευφορία της Απελευθέρωσης το 1945. Ιδρύθηκε μια Αναρχική Ομοσπονδία με καλές προϋποθέσεις: επρόκειτο για "ξεκαθάρισμα των μεθόδων δράσης μιας άλλης εποχής, η αποτυχία των οποίων είναι αδιαμφισβήτητη". Παρά κάποιους δισταγμούς, υιοθετήθηκαν πιο αυστηρές οργανωτικές αρχές, αφήνοντας "πολύ πίσω όλα τα λάθη του παρελθόντος σε σχέση με την ελευθεριακή οργάνωση". Μεταξύ των αποφάσεων που ελήφθησαν τότε, θα μπορούσαμε να σημειώσουμε την αναβίωση από το 1913, το 1927 και την FCL (Ελευθεριακή Κομμουνιστική Ομοσπονδία) του 1935, της υποχρέωσης των μελών να διαθέτουν κάρτες μελών και σύστημα συνδρομών σύμφωνα με την πρακτική των συνδικάτων. Ο...
Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019
Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018