Αλέξανδρος Σχισμένος
Μικρή πραγματεία για τον ερωτικό χρόνο (Απόσπασμα)
Εκδόσεις redmarks
"Έτσι, η άσκηση της κυριαρχίας στον Έρωτα γίνεται ζήτημα αμφισβήτησης και διαρκούς διαπραγμάτευσης μεταξύ των αυτονομημένων υποκειμενικοτήτων, που δεν μπορεί να λυθεί με φυσικό τρόπο. Όσο όμως οι όροι συγκρότησης της ερωτικής σχέσης παραμένουν οι σημασίες της κυριαρχίας και της ιδιοκτησίας η ερωτική σχέση δεν οδηγείται προς τον αυτόνομο ερωτικό χρόνο, αλλά προς μια νέα ετερονομία. Αφού αυτή η ετερονομία δεν μπορεί να αποδοθεί εγγενώς σε κάποιο από τα υποκείμενα της σχέσης, αποδίδεται στην ίδια τη σχέση.
Εδώ προκύπτει η ένταση μεταξύ πίστης και απιστίας στη νεωτερική ερωτική σχέση, που έχει να κάνει με τη διάρρηξη της κοινής αλλοτρίωσης και όχι με την αποκάλυψή της. Αυτός που απιστεί αμφισβητεί έμπρακτα το ιδιοκτησιακό δικαίωμα, όχι μόνο του Άλλου πάνω στο Εγώ, αλλά επίσης και του Εγώ πάνω στον Άλλο. Σε μια κοινωνία όπου η ιδιοκτησία και η ασφάλεια θεωρούνται ιερές σημασίες, η ερωτική απιστία συχνά βιώνεται πιο τραυματικά από τη βία. Και φυσικά, ο άπιστος συχνά ζητεί να αποκρύψει την απιστία του, όχι επειδή φοβάται την τιμωρία, την επαναφορά της άρνησης του Άλλου, αλλά επειδή φοβάται την απώλεια του δικού του ιδιοκτησιακού δικαιώματος επί του Άλλου.
Ιδού το μυστικό της απιστίας: Ο έρωτας δεν επιμερίζεται, υπάρχει ολόκληρος σε κάθε ερωτική πράξη. Επιμερίζεται όμως ο χρόνος.
Και είναι ο χρόνος που είναι το κριτήριο της απιστίας, όχι ο έρωτας, ειδάλλως η απιστία θα ήταν αυτοδίκαιη. Αν το κριτήριο ήταν ο έρωτας, τότε η αυτόνομη ιδιαιτερότητα του νέου έρωτα θα ακύρωνε κάθε καταγγελία για απιστία. Όμως αν το κριτήριο είναι ο χρόνος, αυτό συμβαίνει επειδή ο χρόνος μπορεί να καταμετρηθεί, άρα είναι ο χρόνος του Άλλου, όχι η ιδιαιτερότητά του, που αποτελεί την πραγματική ιδιοκτησία. Ποιος επιβάλλεται πλέον; Είναι η ετερονομία της πραγμοποίησης του χρόνου ή της πραγμοποίησης των σχέσεων που προηγείται; Ποιος φέρει την ευθύνη αυτής της παραχώρησης της προσωπικής ελευθερίας σε ένα κοινό διπλό δεσμό; Ποιος είναι ο ιδιοκτήτης του σώματος του Άλλου, που μπορεί να διαμαρτυρηθεί για απιστία;
Μιας και η μόνη αντικειμενική συνθήκη είναι η (οριακή) μη αντιστρεψιμότητα του φυσικού χρόνου, η χρονολογική σειρά συνήθως προσφέρει το άρρητο κριτήριο, αυτός που προηγήθηκε έχει και το δικαίωμα της ιδιοκτησίας του Άλλου, μέχρι ο Άλλος να το αμφισβητήσει ρητά.
Σε μια κοινωνική ζωή που δεν αυτοκαθορίζεται, η αλλοτριωμένη συνείδηση διαχωρίζεται από τα γεγονότα της ζωής, αντικαθιστώντας την τυχαιότητα με τη μοιρολατρεία. Οι άνθρωποι σαν κτήματα είναι ανταλλάξιμοι, αλλά εξαιτίας της ανταλλαξιμότητάς τους, οι σχέσεις τους είναι κυριαρχικές και επισφαλείς.
(...) Ο υπερκαθορισμός του ατομικού ερωτικού χρόνου από την αντίδραση/ανάδραση/επικοινωνία με τον Άλλο είναι αμοιβαίος εντός της σχέσης εραστή-ερωμένου, αλλά ταυτοχρόνως διαφορετικού βαθμού ανάλογα προς το επιθυμείν. Οι κυματισμοί της επιθυμίας δημιουργούν ρωγμές στον καθημερινό ατομικό χρόνο λόγω της τομής της βιωματικής ερωτικής χρονικότητας σε πριν και μετά της ερωτικής επαφής.
Η εξάρτηση από τον υποκειμενικό χρόνο του Άλλου μπορεί να καταστεί δημιουργική συγχώνευση των αυτόνομων υποκειμενικών χρόνων εντός του ερωτικού χρόνου μόνο όταν η αρχή είναι η ελευθερία και η αναγνώριση της αυτονομίας του Άλλου. Μόνο έτσι η ελεύθερη συνάρθρωση...
Ξετυλίγοντας την σκέψη μας, ας υποθέσουμε κατ’ αρχάς πως έχεις σπουδάσει μια επιστήμη. Ας πούμε ότι μόλις τέλειωσες την ιατρική. Αύριο ένας φτωχοντυμένος άνθρωπος θα έρθει να σε παρακαλέσει να επισκεφτείς μια άρρωστη γυναίκα. Θα σε οδηγήσει σ’ ένα από εκείνα τα σοκάκια που είναι τόσο στενά ώστε όταν σι γείτονες δίνουν τα χέρια σχεδόν αγγίζουν τα κεφάλια των περαστικών. Μπαίνοντας στην αυλή θα σε τυλίξει η μπόχα απ’ την μούχλα και την υγρασία· με το φως ενός φαναριού που τρεμουλιάζει, θ’ ανέβεις δύο, τρεις, τέσσερις, πέντε θεοβρώμικες σκάλες και να ‘σαι μέσα σ’ ένα σκοτεινό, παγωμένο δωμάτιο όπου...
Νικόλας Ασηθιανάκις*
«Όλβιος όστις ιστορίης έσχεν μάθησιν» (είναι ευτυχής όποιος γνωρίζει την ιστορία του- Ευριπίδης)
Η ιστορία της δικτατορίας αλλά και του ίδιου του Μεταξά, ήταν ένα αμάλγαμα φασισμού, λαϊκισμού και σκανδάλων. Στο κείμενο γίνεται μία καταγραφή –ίσως όχι πλήρως εμπεριστατωμένη– κάποιων στοιχείων γι' αυτήν.
Τα ψέματα:
Καθιέρωσε το 8ωρο τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας και δημιούργησε την Εργατική Εστία. Ψευδέστατο. Ο δικτάτορας απλά προσπάθησε εφαρμόζοντας νομοθετήματα προηγούμενων κυβερνήσεων, να κατευνάσει την κοινωνική αναταραχή -κάτι που δεν πέτυχε- ώστε να μπορέσει να εξυπηρετήσει τα συμφέροντά του.
Αλλά ας τα δούμε ένα-ένα.
Το 8ωρο ψηφίστηκε το 1932, δηλαδή επί κυβέρνησης Ελ. Βενιζέλου....
Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019
Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018