ΣΑΣ τον παρουσιάζομεν μετά πολλών προφυλάξεων, μετά φόβου και τρόμου. Οι αναγνώσται του Ημερολογίου ας λάβουν τα μέτρα των και ας στρέψουν την σελίδα. Είνε τόσον τρομερός και επικίνδυνος, ώστε ημπορεί αξιόλογα, εκεί στα καλά καθούμενα, να απλώτηκατ’ πάνω σας την χείρα και να.. σάς ζητήση μίαν δραχμήν. Και σάς την ζητεί όχι με ύφος προσκλαίον και ταπείνωσιν αλήτου, αλλά με αξιοπρέπειαν και απο περιωπής – είνε άλλως τε και υψηλότατος το ανάσημα – πάμτοτε δε εν ονόματι της παγκοσμίου ισότητος και της αδελφοποιήσεως των λαών και των… στομάχων.
Φαίνεται ότι κατά λάθος εξέπεσεν εδώ εις την Ελλάδα, ενώ ηδύνατο να σκοτώση αλλαχού τουλάχιστον είκοσι βασιλείς και αυτοκράτορας. Εν Αθήναις ηρκείτο να σκοτώνη τον καιρόν του και να χάπτη μυίγες εις καμμίαν γωνίαν των καφενείων. Κάποτε την νύκτα – διότι, ως τον βλέπετε παραπλεύρως, είνε πολύ μυστηριώδης άνθρωπος – καιροφυλακτών και ενεδρεύων εισέδυεν ιεροκρυφίως ως φάσμα, ως σκιά μακροσκελής, εις κανέν παταατσίδικον και έπιπτε κατά του πατσά. Εάν την ώραν εκείνην ενεφανίζετο ενώπιόν του, χάριν αστειότητος. κανένας βασιλεύς ή αυτοκράτωρ, ώ! εξάπαντος θα τον κατεβρόχθιζε.
Φαίνεται ομως ότι παρεξήγησε ολίγον και το κλίμα της Αττικής διότι φέρει, χειμώνος τε και θέρους, ένα παλτό βαρύτατον υπό το οποίον ημπορεί να σκάση και τζίτζικας. Λέγουν ότι εις την θερμοκρασίαν του παλτού του οφείλεται κυρίως το φλογερόν μένος κατά των εστεμμένων κεφαλών!!
Αν και γνωρίζει τρεις ξένας γλώσσας, σπανίως ομιλεί. Βαρύνεται να κινή την γλώσσαν. Αλλά και τας χείρας ακόμη. Είνε οπαδός εν γένει της ακινησίας. Κηρύττει ότι ο άνθρωπος εις τον κόσμον δικαιούται μεν να τρώγη, αλλά δεν έχει υποχρέωσιν και να εργάζεται!
Εκήρυττε και τον αναρχισμόν, όταν η πείνα τού το επέτρεπεν. Αλλά κανείς δεν τον επρόσεχε και έμενεν αιωνίως μόνος και…νηστικός. Μερικοί ισχυρίζονται ότι ήτο μυστκόν όργανον των βασιλοφρόνων και τον έστειλαν επίτηδες εδώ δια να εξευτελίση τη ιδέαν… της αναρχίας.
Αλλ’ η αστυνομία τον παρεξήγησε και τελευταίον τον συνέλαβον εν ονόματι της φιλανθρωπίας, τον ενέκλεισαν εις το φρενοκομείον, και το΄θυ επέβαλαν να τρώγη και νακοιμάται δωρεάν!
Το τελευταίον τούτο πραξικόπημα καλόν είνε να μείνη μεταξύ μας, διότι, αν γνωσθή έξω, υπάρχει φόβος να κατέλθουν εις την Ελλάδα όλοι οι αναρχικοί του κόσμου και να ξεπστέψουν τα… πιάτα του Δρομοκαϊτείου ιδρύματος!
ΣΑΤΑΝΑΣ
* Δημοσιεύτηκε εν είδει σάτιρας κατά των αναρχικών, στο “Ημερολόγιο” του Κ. Σκόκου, του 1902, σελ. 31-32.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΠΕΝΑΚΗΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ
Στους πρώτους Έλληνες σοσιαλιστές, τον 19ο αιώνα, ήταν έντονη η ανάγκη επικοινωνίας με το διεθνές σοσιαλιστικό κίνημα. Οι περισσότεροι από αυτούς ταξίδευαν για μικρά ή μεγάλα διαστήματα στα ευρωπαϊκά κέντρα του σοσιαλιστικού κινήματος, το Παρίσι και το Λονδίνο κυρίως και δημιουργούσαν σχέσεις με τις αδελφές κινήσεις, Ο Πλάτων Δρακούλης έζησε και δίδαξε αρκετά χρόνια στην Αγγλία και πήρε μέρος στο διεθνές σοσιαλιστικό συνέδριο στο Παρίσι το 1889. Ο Σταύρος Καλλέργης έζησε και εργάστηκε ως τυπογράφος στο Παρίσι. Ο Νικόλαος Γιαννιός έζησε δίπλα στον Ψυχάρη στο Παρίσι. Ο κατάλογος είναι μακρύς και αφορά όχι μόνον τους ηγέτες των διαφόρων...
Written by P. Pomonis
Part of the pamphlet “The early days of Greek Anarchism” published by KSL (end of the 19th - begining of the 20th century)
Social radicalism, which grew in Europe during the 19th century, marking future history with movements, revolts and revolutions, had an important influence in Greece. According to M. Demetriou: «....The ideas of social radicalism were introduced in Greece from Europe, with its ideological radiance and revolutionary traditions, in the 1870’s. In Europe, that period was marked by the 70 days of popular revolutionary power of the Paris Commune (1871)... At the same time, important social...
Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019
Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018