ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΕΡΙΖΙΩΤΗ
Προσθήκες σε σχέση με το πολιτικό περιβάλλον της εποχής στην Ελλάδα (1974-1987)
Εδώ χρειάζεται να σταθούμε λίγο συνοπτικά στις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες της μεταπολιτευτικής περιόδου, μέχρι και την πρώτη τετραετία του ΠΑΣΟΚ το 1985 που είναι και η περίοδος που μας ενδιαφέρει.
Λέγεται ότι η δικτατορία του 1967 “έβαλε την χώρα στο γύψο”, δηλαδή σταμάτησε την κοινωνική, οικονομική, πολιτική , πολιτιστική εξέλιξη της κοινωνίας, αυτό εν μέρει είναι σωστό όμως η χώρα στην ουσία ήταν στάσιμη και καθυστερημένη σε όλα τα επίπεδα σχεδόν για έναν αιώνα. Για μια ολόκληρη περίοδο ο μόνος αστός μεταρρυθμιστής που είχε παρουσιαστεί και δεν κατάφερε φυσικά να επιβάλει όλες τις μεταρρυθμίσεις που επιδίωκε ήταν ο Χαρίλαος Τρικούπης, και μετά για λίγο ο Ελευθέριος Βενιζέλος, γιατί στην συνέχεια έδειξε ένα αυταρχικό πρόσωπο, λ.χ ιδιώνυμος νόμος ενάντια τους κομμουνιστές, καταστολή απεργιών κλπ. Παράλληλα η πρώτη αστική-αντιμοναρχική- δημοκρατία του Αλέξανδρου Παπαναστασίου ούτε αυτή μπόρεσε να αντέξει και ανατράπηκε.
Η στρατοκρατία μαζί με την μοναρχία τα πολιτικά κόμματα που την εκπροσωπούσαν και την εκκλησία καθόριζαν το πολιτικό μοτίβο σε όλα τα επίπεδα και διαμόρφωσαν αυτό που ονομάστηκε ως μεταπρατικός καπιταλισμός και το πελατειακό κράτος, στην ουσία το μετεμφυλιακό και το χουντικό κράτος ήταν συνέχεια και εξέλιξη αυτού του μοτίβου. Αυτοί όλοι οι υπερσυντηρητικοί κύκλοι εμπόδιζαν ακόμα και να στηθεί στην χώρα ένα αστικό φιλελεύθερο πλαίσιο ευρωπαϊκού τύπου. Η Ελλάδα ήταν μια χώρα κλειστή, καθυστερημένη, πατριαρχική, εν μέρει φατριακή, με ένα κράτος μισό θεοκρατικό, μισό πολιτικό και παράλληλα εξαρτημένη παλαιότερα από τους Εγγλέζους και αργότερα από τους Αμερικάνους ιμπεριαλιστές, που στήριζαν αυτό το υπερσυντηρητικό κατεστημένο ενάντια στους αστούς εκσυγχρονιστές και προπάντων ενάντια στο ισχυρό εργατικό και αργότερα ποιο διευρυμένο λαϊκό κίνημα που ελέγχονταν κύρια από τους κομμουνιστές.
1. Μέτα την πτώση της δικτατορίας, η δεξιά παράταξη της ΝΔ κέρδισε της εκλογές του 1974 με το μεγαλύτερο ποσοστό που έχει πάρει κόμμα μεταπολιτευτικά στην Ελλάδα, 54,37% και 220 έδρες. Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ο πρεσβύτερος που ηγείτο αυτής της παράταξης και έγινε πρωθυπουργός, ήθελε να αποστασιοποιήσει από το ακροδεξιό της παρελθόν και να παρουσιάσει την δεξιά σαν μια νέα δημοκρατική φιλελεύθερη εκσυγχρονιστική εκδοχή, και φυσικά να αποσιωπήσει το γεγονός ότι από αυτή την παράταξη ήταν μετρημένοι στα δάκτυλα αυτοί που εναντιώθηκαν έμπρακτα στην δικτατορία.
Εισήγαγε τον λεγόμενο κοινωνικό φιλελευθερισμό στην χώρα και με τις μεταρρυθμίσεις που επέβαλε κυρίως στον οικονομικό τομέα λ.χ. κρατικοποιήσεις σε βασικούς τομείς της δημόσιας σφαίρας όπως τις συγκοινωνίες, ένα κομμάτι του τραπεζικού τομέα, διυλιστήρια πετρελαίου κλπ. Πολλές φορές κατηγορήθηκε ως σοσιαλίζων από την πολύ συντηρητική πτέρυγα μέσα στο κόμμα του (κύριος εκφραστής ήταν ο Ευάγγελος Αβέρωφ, πολιτικός πατέρας του Αντώνη Σαμαρά), παράλληλα ένα κομμάτι αυτών που ψήφισαν στο δημοψήφισμα του 1974 για το πολιτειακό υπέρ της μοναρχίας (που πήρε 30,82%), λίγο μετά στεγάστηκε μέσα στο κόμμα ή στήριξε την ΝΔ στις κοινοβουλευτικές εκλογές. Έτσι για να συγκεράσει τις ισορροπίες μέσα στο κόμμα στον κοινωνικό τομέα ήταν φοβισμένος μεταρρυθμιστής και δεν ήθελε ή φοβήθηκε να προχωρήσει εκείνες τις μεταρρυθμίσεις που είχε ανάγκη η κοινωνία, εκτός από την καθιέρωση της δημοτικής γλώσσας σε όλους τους τομείς της...
ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΕΡΙΖΙΩΤΗ
ΠΡΟΟΙΜΙΟ
Πολλοί θα περιμένουν σε αυτή την μικρή (αποσπασματική) ιστοριογραφική μελέτη να αναφέρω ως σημεία-σταθμούς τα γεγονότα και κάποια επεισόδια που διαδραματίστηκαν εκείνη την εποχή. Ως προς αυτό, θα απογοητευτούν, γιατί αυτά που θεωρώ σημεία-σταθμούς αλλά και καμπής για το αναρχικό κίνημα εκείνης της περιόδου, είναι: α) την πρώτη πανελλαδική συνάντηση των αναρχικών στην Πάτρα, όπου βρέθηκαν, συναντήθηκαν και συζήτησαν οι αναρχικοί/ές, ήταν μια πολιτική πράξη που δημιούργησε σε πολλούς συντρόφους/σες μεγάλες προσδοκίες ως προς το μέλλον του κινήματος, β) τη δημιουργία της πρώτης πανελλαδικής οργάνωσης των αναρχικών, δηλαδή την Ένωση Αναρχικών, που την θεωρώ την...
Δεύτερη έκδοση (ηλεκτρονική), Ιανουάριος 2003
Σύλληψη και σχέδιο Τσάνταλ Λόπεθ και Ομάρ Κορτές
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
Στο πλαίσιο της Μεξικάνικης ιστορίας του τελευταίου τρίτου του 19ου αιώνα, ξεχωριστό ρόλο κατέχει το περιοδικό «Το Παιδί της Εργατιάς».
Αναδυόμενο από τους κόλπους του ευρύτερου κοινωνικού κινήματος, εκπροσωπούσε, χωρίς αμφιβολία, μια σημαντική τάση από τις πολλές που εξελίσσονται εδώ.
Το κείμενο που αναπαράγουμε ευθύς αμέσως, παρουσιάζει, αν και με τρόπο αρκετά γενικό, τα απαραίτητα εκείνα στοιχεία ώστε να κατανοήσουμε τον τρόπο με τον οποίο ανέπτυξε το περιοδικό αυτό τις ιδέες του καθώς και την εξέλιξη και τις αλλαγές που εκδήλωσε κατά την...
Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019
Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018