Από την αυστραλιανή εργατική-κοινωνική ιστορία
Η απεργία των ιθαγενών εργατών στην Pilbara, που άρχισε σαν σήμερα (11 Μάη 1946), είναι η πρώτη απεργία ιθαγενών στην Αυστραλία αλλά και αυτή που έμελλε να είναι και η πλέον μακρόχρονη μιας και κράτησε τρία χρόνια. Η απεργία άρχισε όταν οι εργάτες σε μαντριά και στάνες στην περιοχή της Pilbara στη Δυτική Αυστραλία, που ήταν όλοι ιθαγενείς, σταμάτησαν να εργάζονται, διαμαρτυρόμενοι για τους πολύ χαμηλούς μισθούς με τους οποίους πληρώνονταν. Στην ουσία αρκετοί από αυτούς δεν πληρώνονταν καν σε χρήμα, αλλά σε είδος, δηλαδή τσάι, αλεύρι, ζάχαρη και καπνό.
Επίσης, σύμφωνα με την τότε κυβερνητική πολιτική, η οποία υπαγορεύτηκε από τους ιδιοκτήτες-εργοδότες και ην αστυνομία, οι εργάτες αυτοί δεν είχαν δικαίωμα να εγκαταλείψουν την εργασία τους ή να περιφέρονται γύρω από την Pilbara.
Κατά τη διάρκεια της απεργίας, 800 περίπου εργάτες δεν εισήλθαν στους χώρους εργασίας από το 1946 έως το 1949. Μερικοί εξαναγκάστηκαν να επιστρέψουν, αλλά άλλοι στράφηκαν σε άλλα επαγγέλματα και απέκτησαν την οικονομική ανεξαρτησία τους. Οι απεργοί εργάστηκαν στη συλλογή μαργαριταριών στα παράλια της περιοχής της Pilbara, ενω επιδόθηκαν και στο κυνήγι καγκουρό και κατσικιών και πουλούσαν τα τομάρια τους. Το 1948 ίδρυσαν και μια εταιρία εξορύξεων και επιχείρησαν στις περιοχές γύρω από το Port Hedland και το Marble Bar. Εξόρυξαν διάφορα υλικά και έγιναν αυτάρκεις.
Βέβαια, αρκετοί ιθαγενείς συνελήφθησαν και φυλακίστηκαν για αρκετές μέρες, δεμένοι ακόμα και με αλυσίδες, για τη συμμετοχή τους στην απεργία. Το 1949 ικανοποιήθηκαν μερικά αιτήματα των απεργών, αλλά αρκετοί δεν επέστρεψαν στους χώρους εργασίας, αφού είχαν ήδη ακολουθήσει άλλα επαγγέλματα. Η απεργία δεν κατέληξε να είναι νικηφόρα 100%, αλλά από μόνη της ως γεγονός δίνει ένα αρκετά χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς ιθαγενείς δίνουν τον αγώνα ενάντια στις εργασιακές συνθήκες που υφίστανται με όρους σκλαβιάς. Ο αγώνας για τον ίσο μισθό μεταξύ ιθαγενών και μη εργαζομένων κερδήθηκε τελικά στην απεργία του Gurindji στο Wave Hill της Βόρειας Αυστραλίας (Northern Territory) το 1966.
Πάντως, το 1959, μερικοί από τους ιθαγενείς απεργούς που είχαν κερδίσει κάποια χρήματα, όπως οι Ernie Mitchell και Peter Coppin και οι οικογένειές τους, αγόρασαν τη στάνη Yandeyarra και την διηύθυναν με επιτυχία για αρκετά χρόνια. Μια άλλη ομάδα με τον Don McLeod, αγόρασε μια στάνη στο Strelley (στην περιοχή Njamal, η οποία μέχρι και σήμερα είναι ανεξάρτητη περιοχή των ιθαγενών), τη στάνη Warralong και άλλες.
Χρόνια μετά ο γέροντας της φυλής Mangala των ιθαγενών της περιοχής, Bruce Thomas, ο οποίος ήταν μικρό αγόρι κατά την περίοδο της απεργίας, θυμόταν πώς τα μέλη της φυλής του διδάσκονταν να γίνουν αυτάρκεις και να είναι περήφανοι. Ο Nyaparu (William) Gardiner, μεγάλωσε επίσης κατά την περίοδο της απεργίας. Θυμόταν την αλιεία μαργαριταριών στο Tijilajangunya και τις εξορύξεις στο Tabba Tabba καθώς και τις εργασίες καθαρίσματος του τσίγκου, ενός από τα υλικά που εξορύσσονταν, με παραδοσιακούς τρόπους και όχι με σύγχρονα εργελεία.
Το 2010 τέσσερις δρόμοι στην Καμπέρα, κυρίως στο προάστιο Bonner, πήραν τα ονόματα Clancy McKenna, Dooley Bin Bin, Peter Coppin και Don McLeod, οι οποίοι ήταν από τους ηγέτες των απεργών. Επίσης το ντοκιμαντέρ “How the...
Επιθέσεις, ληστείες και παρενοχλήσεις ήταν η στάση της αστυνομίας ενάντια στην Εργατική Ομοσπονδία Σάο Πάουλο (FOSP) της Βραζιλίας στις 10 Mάη 1933. Η αστυνομία έκανε άνω-κάτω τα γραφεία της Ομοσπονδίας, κατάσχεσε βιβλία και εφημερίδες και συνέλαβε 80 εργάτες που ήταν εκεί, οδηγώντας τους στο αρχηγείο της στην οδό Gusmões. Στη δεξιά φωτογραφία, ανάμεσα στα άλλα, μια φωτογραφία των Sacco & Vanzetti, στο πάτωμα.
...Στις 16 Ιούλη 1893 120 Αυστραλοί ξεκινούσαν από το Σίδνεϊ για την Παραγουάη με σκοπό να δημιουργήσουν την κοινωνία της Ουτοπίας! Απογοητευμένοι από τις συνθήκες που επικρατούσαν στη χώρα, την κοινωνική αδικία και την «αναλγησία» των ισχυρών, μπαρκάρισαν για την άλλη άκρη της γης, ελπίζοντας ότι εκεί θα μπορούσαν να κάνουν το «όνειρο πραγματικότητα...».
Η «Ουτοπία» χαρακτηρίζεται «ως όραμα ή λόγος που αναφέρεται στο μη πραγματικό», στο αντίθετο δηλαδή εκείνου που υπάρχει και ενεργεί πραγματικά. Τον όρο ουτοπία, που παράγεται από τις ελληνικές λέξεις ού και τόπος, πρωτοχρησιμοποίησε ο Άγγλος πολιτικός και ανθρωπιστής...
Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019
Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018