»Οδήγησε τα λιοντάρια,
Μίλησε με τα πουλιά και τα ελάφια,
Περπάτησε στη θάλασσα,
Πέταξε στον ουρανό σε ένα δέρμα λιονταριού,
Ανάστησε τους νεκρούς,
Θεράπευσε Τυφλούς και Ασθενείς».
Η αιρετική σέκτα των Μπεκτασί, βαθιά ριζωμένη στο μεγαλύτερο κομμάτι του μουσουλμανικού κόσμου, διακηρύσσει έναν τρόπο ζωής πολύ κοντά σε εκείνον που κήρυξε ο Ιησούς της Γαλιλαίας, πλησιέστερο απ’ ό,τι μπορεί να επιτύχει η επίσημη εκκλησία του Ισλάμ ή του Χριστιανισμού. Όπως ο Ιησούς και οι οπαδοί του, έτσι και οι Μπεκτασί είναι μια αντι-ιεραρχική, αντι-δογματική, αντι-υποκριτική αδελφότητα που δεν αποκλείει τις γυναίκες από τους κόλπους της, και στέκει ενάντια σε εκείνες τις υποτιθέμενες παραδοσιακές «αξίες» που υπήρξαν πληγή και κατάρα του αρχαίου κόσμου αλλά και του σύγχρονου. Η ιστορία των Μπεκτασί είναι περίεργη. Όπως ο Χριστιανισμός συνδέθηκε με το ρωμαϊκό ιμπεριαλισμό και έγινε ένα αδιάλλακτο όργανό του, οι Μπεκτασί συνδέθηκαν γρήγορα με τον τουρκικό ιμπεριαλισμό. Όπως ο Ιησούς παγιδεύτηκε στα νύχια του εβραϊκού εθνικισμού, έτσι ακριβώς και οι Μπεκτασί συνδέθηκαν με ένα αντι-Σελτζούκ κίνημα.
Οι επαναλαμβανόμενες μεταναστεύσεις των φυλών κατά μήκος της κεντρικής Ασίας δεν έφεραν μόνο τουρκικές και μογγολικές φυλές προς τη δύση αλλά και πνευματικούς ηγέτες με την κλασική ανατολική μορφή των περιπλανώμενων αγίων. ́Αλλωστε, η παράδοση του μοναχισμού και της Αγιοσύνης της Ερήμου στη χριστιανική πίστη οφείλει περισσότερα στις επιδράσεις που πέρασαν μέσω του Αφγανιστάν από την Ινδία και την Κίνα, παρά σε εκείνες που προέρχονται από την αρχαία Ελλάδα. Ο Χατζί Μπεκτάς ήταν ένας τέτοιος δάσκαλος. Ήταν ένας περιπλανώμενος δερβίσης, Τούρκος από το Κορασάν ή Κιουρασάν, μεταξύ του βορειοανατολικού Ιράν και δυτικού Αφγανιστάν απ’ όπου προήλθε και ο Ομάρ Καγιάμ πριν έναν αιώνα.
Ο Μπεκτάς ήταν οπαδός του Σαΐκ (σείχη) Αχμέτ Γιεσεβί, που πέθανε το 1166, σε μια εποχή που λίγο μακρύτερα αρχίζουν οι πόλεμοι και οι επιδρομές σταυροφόρων από τη δύση. Σύμφωνα με την αγιογραφική παράδοση, με εντολή του δάσκαλού του πέταξε από από τη χώρα του με μορφή περιστεριού, στο Ρουμ (άλλοτε βυζαντινή Ανατολία) το 1281, μετά την καταστροφή της επικράτειας των Σελτζούκ από τους Μογγόλους. Σταμάτησε στο Χατζημπεκτάς, ένα χωριό κοντά στο Κιρσεχίρ της Καππαδοκίας - περιοχή που στη μέση βυζαντινή περίοδο ήταν κέντρο των Παυλικιανών, ετερόδοξων μυστικιστών Χριστιανών από τους οποίους προήλθαν οι Βογομίλοι και αργότερα το κίνημα των Καθαρών. Ήταν ένας από εκείνους που βοήθησαν στη σύνθεση των προ-ισλαμικών θρησκευτικών και σαμανιστικών στοιχείων που επικρατούν ακόμα στις τουρκικές παραδόσεις, με αποτέλεσμα να κερδίσει την αντιπάθεια του ορθόδοξου πουριτανικού Ισλάμ.
Η επιρροή των Μπαμπά ήταν τεράστια και συναγωνίστηκε την επιρροή που ασκούσαν οι στρατιωτικοί ηγέτες, όπως και το γόητρο των κυβερνητών των Σελτζούκ, που είχαν υιοθετήσει αρκετές πτυχές του ιρανικού πολιτισμού. Όπως πολλοί ντερβίς(ηδες) από την ανατολή, ο Χατζή Μπεκτάς ήταν προφανώς μια φωνή για τις κοινωνικές διαμαρτυρίες των τουρκικών πληθυσμών ενάντια στους σουνίτες Σελτζούκ(ους), τις οποίες κατηύθυνε ο Μπαμπά Ιλυάς περίπου το 1240. Λέγεται πως ο Χατζί Μπεκτάς παρείχε την προστασία και την ευλογία του στο Τάγμα των Γιανίτσαρων πριν πεθάνει (738 ε/Εγ)./1337.
Η μελέτη των εσωτερικών ταγμάτων του Ισλάμ έχει μεγάλη σημασία, αν θέλουμε να κατανοήσουμε το μουσουλμανισμό και τον κόσμο του....
Nick Heath
Η Valdelsa, η κοιλάδα του ποταμού Elsa στην Τοσκάνη, ήταν γνωστή για τις πρώτες αναρχικές ομάδες στην Ιταλία, που είχαν εμφανισθεί εκεί ακόμη και πριν από την άφιξη των Σοσιαλιστών. Υπάρχουν αναφορές για ενεργό αναρχικό κύκλο στηην εν λόγω περιοχή το 1871.
Δεν υπήρχε αρχικά συνεργασία μεταξύ των αναρχιών κομμουνιστών και οτων αναρχοσυνδικαλιστών στην Ιταλία, καθώς ο αναρχικός κομμουνισμός είχε αναπτυχθεί εντός της Α’ Διεθνούς και ο αναρχοσυνδικαλισμός είχε προκύψει σιγά-σιγά από μαχητικά στοιχεία εντός του Partito Socialista Italiano (PSI - Ιταλικό Σοσιαλιστικό Κόμμα) και της κεντρικής συνδικαλιστικής ένωσης Confederazione Generale del Lavoro (CGL - Γενική Συνομοσπονδία Εργασίας).) που έφυγαν...
Η αναρχική βιβλιοθηκάριος Anna Shimat γεννήθηκε την 1 Ιούνη 1894, στην περιοχή Okmyany Shavel, της επαρχίας Kovna της Λιθουανίας. Εβραϊκής καταγωγής.
Μετά από την αποφοίτησή της από το Γυμνάσιο στη Riga, σπούδας το διάστημα 1914-1919 στη Νομική Σχολή του Κρατικού Πανεπιστημίου Μόσχας. Κατά τη διάρκεια των σπουδών της συνδέθηκε, αρχικά, με τους εσσέρους.
Το 1922 επέστρεψε στη Λιθουανία. Εργάστηκε αρχικά ως δασκάλα σε εβραϊκό σχολείο, στη συνέχεια ως μεταφράστρια στο Kaunas, το 1940, και αργότερα ως βιβλιοθηκάριος στο Πανεπιστήμιο του Vilnius.
Συμμετείχε στο αναρχικό κίνημα στη Δημοκρατία της Λιθουανίας. Το 1940-1944 έζησε στην κατεχόμενη ΕΣΣΔ και μετά στο υπό...
Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019
Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018