Του Jean-Marc Izrine
Το ακόλουθο είναι ένα μικρό απόσπασμα από το βιβλίο με τίτλο «Les Libertaires du Yiddishland» - στη γαλλική γλώσσα – (επί το ελληνικότερο «Οι ελευθεριακοί της γλώσσας Yiddish») του Jean-Marc Izrine, το οποίο ανιχνεύει την ιστορία των Εβραίων αναρχικών που μιλούσαν και έγραφαν στη γλώσσα Yiddish σε όλο τον κόσμο. Το τμήμα αυτό αναφέρεται στην κατάσταση στη Γαλλία στις αρχές του 20ού αιώνα.
Στο Pletzl (Marais) και στη Μονμάρτη (Montmartre) του Παρισιού, οι Εβραίοι αναρχικοί είχαν μεγάλη επίδραση. Το 1907, σύμφωνα με τις αναφορές της αστυνομίας, υπήρχαν γύρω στους 450 αναρχοκομμουνιστές που αποτελεί μεγάλο αριθμό εάν αναλογιστούμε ότι ο εβραϊκός μεταναστευτικός πληθυσμός που ζούσε τότε στο Παρίσι ανερχόταν περίπου σε 20.000 άτομα. Όσον αφορά την Αγγλία, ο αναρχοσυνδικαλισμός αναπτύχθηκε αρκετά ανάμεσα στους υποαπασχολούμενους εργάτες στη βιομηχανία ρουχισμού και επεκτάθηκε στα άλλα «εβραϊκά επαγγέλματα».
Έγινα, αρκετές απεργίες από τους κατασκευαστές μπερέδων, τους καπελοποιούς, τους ράφτες, τους αρτοποιούς και άλλους υπό την επίδραση του τότε συνδικαλιστικού κινήματος που ελεγχόταν από τους αναρχικούς. Οι γουναράδες επίσης είχαν και αυτοί σημαντικό αναρχικό τμήμα. Μετά το 1880, οι εβραϊκοί εργατικοί σύνδεσμοι ιδρύθηκαν και δραστηριοποιήθηκαν υπό την επίδραση των σοσιαλιστών και των αναρχικών της εποχής, με μικρές διαφορές ανάμεσα στις δύο αυτές τάσεις. Αλλά η ιδιομορφία του εβραϊκού συνδικαλισμού στη Γαλλία όσον αφορούσε τους αναρχοσυνδικαλιστές, ήταν η δημιουργία τοπικών μεταναστευτικών ομάδων που προσκολλήθηκαν στην CGT. Αυτό ήταν απαραίτητο για πολλούς λόγους:
Γλώσσα: Οι Εβραίοι μετανάστες είχαν αρκετές δυσκολίες εκμάθησης της γαλλικής και είχαν την ανάγκη να συνδιαλέγονται με τις άλλες εθνότητες ώστε να κατανοήσουν την κοινωνική κατάσταση στην οποία ζούσαν ή στην οποία έπρεπε να προσαρμοσθούν.
Συνθήκες εργασίας: Η υπερεκμετάλλευση που βίωναν έκαναν τα επαγγέλματά τους κάτι σαν ειδικές περιπτώσεις.
Ταξικές σχέσεις: Οι περισσότεροι εργοδότες τους ήταν και οι ίδιοι Εβραίοι. Γι’ αυτό η κατάσταση αυτή οδήγησε τους Εβραίους εργάτες να σταθούν με την πλευρά της εργατικής τάξης και έτσι αρνούνταν τη ψευδή πατερναλιστική κοινοτική αλληλεγγύη των εργοδοτών τους.
Αλλά αυτό δεν γινόταν πάντα κατανοητό, συγκεκριμένα, από τους Γάλλους εργάτες, οι οποίοι κράτησαν γενικά αρκετά εχθρική στάση απέναντι στη μετανάστευση φθηνής εργατικής δύναμης. Υπήρξαν, όμως, μερικοί πραγματικοί δεσμοί, ιδιαίτερα με τους Γάλλους αναρχοσυνδικαλιστές αγωνιστές, όπως τον Pierre Monatte, συμμετέχοντες σε ένα μαζικό ρεύμα στο εσωτερικό της CGT. Η ιδεολογική συμφωνία έπαιξε αρκετά σπουδαίο ρόλο στο να έρθουν μαζί οι εργάτες, πράγμα που δεν ήταν βέβαια καθόλου εύκολο δεδομένου του γεγονότος ότι μέρος του εργατικού κινήματος και της ηγεσίας του είχε εμποτιστεί από ξεκάθαρο αντισημιτισμό.
Ο διαχωρισμός ανάμεσα σε σοσιαλιστές και αναρχικούς άρχισε να εμφανίζεται στη δεκαετία του 1890. Το 1893, οι αναρχικοί συγκρότησαν μια ειδική ομάδα. Σε πολιτικό και πολιτιστικό επίπεδο, υπήρχε και δρούσε μια ελευθεριακή θεατρική ομάδα στη γλώσσα Yiddish, δημιουργήθηκαν βιβλιοθήκες και χώροι συνελεύσεων, ενώ άνοιξαν και εστιατόρια από συμπαθούντες ή από αγωνιστές. Η οργάνωση της υποστήριξης του Dreyfus στους εβραϊκούς κύκλους του Παρισιού ανήκε περισσότερο στους αναρχικούς. Στη μοναδική δημόσια συγκέντρωση των Εβραίων εργατών για το ζήτημα αυτό το 1899, ο Henri Dhorr, ο...
Nick Heath
Νεκρολογία για τον τελευταίο επιζώντα της θρυλικής αναρχικής ομάδας «Οι Φίλοι του Ντουρρούτι»Χοακίν Πέρεζ Ναβάρρο.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, παρακολούθησα στο Λονδίνο μια ταινία για τον Ισπανικό Εμφύλιο Πόλεμο. Κάποια στιγμή, ένας γέροντας που καθόταν δίπλα μου άρχισε να δακρύζει μέχρι που από μια στιγμή και έπειτα το δάκρυ μεταβλήθηκε σε κλάμα και άρχισε να γίνεται περισσότερο έκδηλο. Αργότερα, έμαθα ότι ο γέροντας αυτός ήταν ο Χοακίν Πέρεζ Ναβάρρο, ο οποίος πέθανε πρόσφατα (Σεπτέμβρης 2006) σε ηλικία 99 χρόνων και ήταν ο τελευταίος επιζών από τα μέλη της ομάδας «Οι Φίλοι του Ντουρρούτι».
Η ομάδα αυτή...
Οι αναρχικές ιδέες έφτασαν στην Παλαιστίνη στις αρχές του 20ού αιώνα μέσα από ένα μεγάλο κύμα Εβραίων μεταναστών κυρίως από χώρες της Ανατολικής Ευρώπης (Ρωσία, Λιθουανία, Ουκρανία και Πολωνία). Οι ιδέες του Πέτρου Κροπότκιν και του Λέοντα Τολστόϊ έτυχαν αξιοσημείωτης επίδρασης σε ονομαστούς υποστηρικτές του αριστερού σιωνισμού, ανάμεσα στους άλλους στους Yitzhak Tabenkin, Berl Katzenelson και Mark Yarblum. Ο δε οργανωτής του ιουδαϊκού κινήματος αυτοάμυνας Joseph Trumpeldor, ήρθε αρκετά κοντά στις ιδέες του αναρχοσυνδικαλισμού. Οι αναρχικές ιδέες είχαν, επίσης, αξιοσημείωτη επίδραση στη διαμόρφωση κοινωνικοπολιτικών κινημάτων, όπως τα Poalei Zion, Zeirei-Zion, He-Halutz
Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019
Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018