Οι αναρχικές ιδέες έφτασαν στην Παλαιστίνη στις αρχές του 20ού αιώνα μέσα από ένα μεγάλο κύμα Εβραίων μεταναστών κυρίως από χώρες της Ανατολικής Ευρώπης (Ρωσία, Λιθουανία, Ουκρανία και Πολωνία). Οι ιδέες του Πέτρου Κροπότκιν και του Λέοντα Τολστόϊ έτυχαν αξιοσημείωτης επίδρασης σε ονομαστούς υποστηρικτές του αριστερού σιωνισμού, ανάμεσα στους άλλους στους Yitzhak Tabenkin, Berl Katzenelson και Mark Yarblum. Ο δε οργανωτής του ιουδαϊκού κινήματος αυτοάμυνας Joseph Trumpeldor, ήρθε αρκετά κοντά στις ιδέες του αναρχοσυνδικαλισμού. Οι αναρχικές ιδέες είχαν, επίσης, αξιοσημείωτη επίδραση στη διαμόρφωση κοινωνικοπολιτικών κινημάτων, όπως τα Poalei Zion, Zeirei-Zion, He-Halutz καιGdud ha-Avoda.
Οι αναρχικοί στην Παλαιστίνη των αρχών του 20ού αιώνα, στη συντριπτική τους πλειοψηφία προερχόμενοι, όπως είπαμε, από την Ανατολική Ευρώπη, δεν είχαν αναπτύξει δεσμούς και επαφές με το αναρχικό κίνημα που χρησιμοποιούσε τη γλώσσα Yiddish και γι’ αυτό υιοθέτησαν τη γλώσσα Hebrew. Στις δεκαετίες 1920 και 1930 όλοι οι αναρχικοί και ελευθεριακοί ζούσαν σε κιμπούτς: για παράδειγμα, ο ονομαστός αναρχικός Aharon Shidlovsky ήταν ένας από τους ιδρυτές του κιμπούτς «Kvutzat Kinneret».
Κατά τη διάρκεια της Ισπανικής Επανάστασης, αρκετοί αναρχικοί από την περιοχή της Παλαιστίνης έτρεξαν με όποιο τρόπο μπορούσαν στην Ισπανία για να πολεμήσουν εναντίον του Φράνκο και του φασισμού μέσα από τις γραμμές της πολιτοφυλακής των αναρχικών οργανώσεων CNT και FAI.
Μέχρι τη δεκαετία του 1940, δεν υπήρξε αναρχική οργάνωση στην Παλαιστίνη και λίγο πριν από την περίοδο αυτή και αμέσως μετά τη συγκρότηση του κράτους του Ισραήλ το 1948, σημειώθηκε συρροή Ευρωπαίων αναρχικών επιζώντων του Ολοκαυτώματος οι οποίοι είχαν μορφωθεί στη γλώσσα Yiddish, και ανάμεσα σε αυτούς ο αναρχισμός είχε μια συγκεκριμένη και αρκετά διακριτή παρουσία.
Ανάμεσα στα τέλη της δεκαετίας του 1940 και των αρχών της δεκαετίας του 1950, οι Εβραίοι οι προερχόμενοι από την Πολωνία συγκρότησαν μια αναρχική ομάδα στο Τελ Αβίβ, της οποίας η κυριότερη φυσιογνωμία ήταν ο Eliezer Hirshauage, συγγραφέας ενός βιβλίου για την ιστορία του πολωνικού αναρχικού κινήματος το οποίο κυκλοφόρησε το 1953.
Επίσης, στις αρχές της δεκαετίας του 1950, μια άλλη φυσιογνωμία αναρχικού ήταν αυτή του Abba Gordin (1887-1964), συγγραφέα και φιλόσοφου και ενός από τους πιο αξιόλογους εκπροσώπους του αναρχικού κινήματος που εκφραζόταν με τη γλώσσα Yiddish. Ο Gordin υπήρξε ένας από τους εμπνευστές του παν-ρωσικού αναρχικού κινήματος καθώς και ένας από τους οργανωτές της Αναρχικής Ομοσπονδίας Μόσχας (1918). Από το 1925 ζούσε στη Νέα Υόρκη όπου είχε μεταναστεύσει και όπου κυκλοφορούσε μια λογοτεχνική και φιλοσοφική επιθεώρηση με τον τίτλο «Yiddishe Shriften» (1936-1957), ενώ είχε και συχνότατη συνεισφορά στο μακροβιότερο αναρχικό περιοδικό, το «Freie Arbeiter Stimme» (1890-1977) το οποίο γραφόταν εξ ολοκλήρου σε γλώσσα Yiddish.
Το 1958, ο Abba Gordin εγκαταστάθηκε στο Ισραήλ, στο Τελ Αβίβ, όπου ίδρυσε έναν αναρχικό κύκλο με το όνομα «Agudath Schochrei Chofesh» (ASHUACH), ενώ δημιούργησε μια βιβλιοθήκη κλασικών αναρχικών έργων στα Yiddish, Hebrew και πολωνικά. Η βιβλιοθήκη αυτή διέθετε, επίσης, μια μεγάλη αίθουσα συνεδριάσεων και συνεδρίων. Ο ίδιος, επιπλέον, άρχισε να εκδίδει μια...
@font-face { font-family: "Times New Roman"; }@font-face { font-family: "Arial"; }p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 12pt; font-family: Arial; }table.MsoNormalTable { font-size: 10pt; font-family: "Times New Roman"; }div.Section1 { page: Section1; }
Η πραγματική ενότητα της Διεθνούς […] είναι μέσα στις κοινές προσδοκίες και μέσα στο αυθόρμητο κίνημα των λαϊκών μαζών όλων των χωρών, και όχι μέσα σε μια κάποια κυβέρνηση, ούτε σε μία ομοιόμορφη πολιτική θεωρία, επιβεβλημένη από ένα Γενικό Συνέδριο σε αυτές τις μάζες.
Η Α’ Διεθνής των Εργατών συγκροτήθηκε, στο Λονδίνο, κατά τη συνάντηση του Sant-Martin’s Hall στις 29 Σεπτεμβρίου 1864. Το πρώτο Συνέδριό...
Cemal Selbuz
Κατά το τελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνα, ο Alexander Atabekian ήταν ενεργός φυσιογνωμία του αναρχικού κινήματος της Ευρώπης, ιδίως στους κόλπους του ρωσικού αναρχικού κινήματος και του επαναστατικού κινήματος των Αρμενίων. Εξέδωσε πολλές μπροσούρες, συμπεριλαμβανομένων δοκιμίων του Μπακούνιν, Κροπότκιν και Ερρίκο Μαλατέστα στην αρμενική και ρωσική γλώσσα μέσω της Αναρχικής Βιβλιοθήκης που ιδρύθηκε στη Γενεύη.
Γεννήθηκε στις 2 Φλεβάρη 1868. Ο Max Nettlau αναφέρει ότι ήταν οι προσπάθειες αυτοθυσίας του Atabekian –που σπούδαζε Ιατρική στη Γενεύη– με τις οποίες έγιναν πράξη οι διάφορες αναρχικές εκδόσεις που έγιναν γνωστές στην Αρμενία (μεταξύ 1891-1894) (Max Nettlau, Anarchisten und Syndikalisten...
Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019
Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018