Από το βιβλίο Ιστορία του Μαχνοβίτικου Κινήματος 1918-1921, Πέτρος Αρσίνωφ,σελ.134-136
«...Οι εργάτες του Γκιουλάϊ-Πολέ αφιέρωσαν επίσης μεγάλη προσοχή στο ζήτημα της εκπαίδευσης. Οι επανειλημμένες ένοπλες εισβολές είχαν αποδιοργανώσει σοβαρα την εκπαιδευτική δραστηριότητα σ'ολόκληρη την περιοχή. Οι δάσκαλοι, έχοντας πολύ καιρό να πληρωθούν, είχαν σκορπιστεί για να κερδίσουν τα προς το ζην όπως μπορούσαν καλύτερα. Τα σχολικά κτίρια είχαν εγκαταλειφθεί. Μετά τη συμφωνία μεταξύ Μαχνοβιτών και Σοβιετικών αρχών, οι μάζες αντιμετώπισαν αμέσως το πρόβλημα της εκπαίδευσης. Οι Μαχνοβίτες πίστευαν ότι αυτό το ζήτημα έπρεπε να λυθεί στη βάση της εργατικής αυτοδιεύθυνσης. Η εκπαιδευτική δραστηριότητα , έλεγαν, όπως και κάθε άλλη δραστηριότητα που αφορά τις βασικές ανάγκες των εργατών, είναι καθήκον του ντόπιου εργατικού πληθυσμού. Αυτοί οι ίδιοι θα πρέπει να επιβλέπουν την πορεία διδασκαλίας των παιδιών τους στην ανάγνωση, τη γραφή και τις επιστήμες. Αλλά δεν ήταν μόνον αυτό. Αναλαμβάνοντας την ευθύνη της διδασκαλίας κι εκπαίδευσης των νέων, οι εργάτες εξαγνίζουν και εξυψώνουν την ίδια την ιδέα της εκπαίδευσης. Στα χέρια του λαού , το σχολείο γίνεται κάτι περισσότερο από μια πηγή γνώσης΄γίνεται επίσης ένα μέσο ανάπτυξης συνειδητών κι ελεύθερων ανθρώπων που πρέπει να υπάρχουν στην ελεύθερη εργατική κοινωνία. Να γιατί, απ' τις πρώτες στιγμές της εργατικής αυτοδιεύθυνσης, το σχολείο θα πρέπει να χωριστεί όχι μόνον απ'την Εκκλησία, αλλά επίσης και στον ίδιο βαθμό απ' το Κράτος
Εμπνευσμένοι απ'αυτή την ιδέα, οι αγρότες κι εργάτες του Γκιουλάϊ-Πολέ δέχτηκαν με ενθουσιασμό τον διαχωρισμό των σχολείων απ'το κράτος. Στο Γκιουλάϊ-Πολέ υπήρχαν αρκετοί υποστηριχτές κι εισηγητές των αρχών του ελεύθερου σχολείου , όπως εκφράστηκαν από τον Φραντσίσκο Φερρέρ, καθώς και θεωρητικά και πρακτικά σχέδια για ένα ενιαίο εργατικό σχολείο.
Αυτός ο νέος τρόπος προσέγγισης της εκπαίδευσης γέννησε μεγάλη δραστηριότητα κι ενθουσιασμό ανάμεσα στους κατοίκους του Γκιουλάϊ-Πολέ. Η πλειοψηφία των χωρικών που ενδιαφέρονταν για πολιτιστική δουλειά , πήρε μέρος σ'αυτή τη δραστηριότητα. Ο Νέστωρ Μάχνο , αν και αυτόν τον καιρό είχε ένα σοβαρό τραύμα στο πόδι του, έδειξε ενεργητικό ενδιαφέρον γι'αυτή τη δουλειά, παρακολούθησε όλες τις συνελεύσεις των κατοίκων του Γκιουλάϊ-Πολέ που ασχολήθηκαν μ'αυτό το ζήτημα και παρότρυνε αυτούς που μπορούσαν να προετοιμάσουν γι'αυτόν μια σειρά μαθημάτων πάνω στη θεωρία και στην πρακτική ενός ενιαίου εργατικού σχολείου.
Στην ουσία, οι δραστηριότητες των κατοίκων του Γκιουλάϊ-Πολέ στον εκπαιδευτικό τομέα ήταν οι ακόλουθες. Οι αγρότες κι οι εργάτες ολόκληρου του χωριού ανέλαβαν τη συντήρηση του διδακτικού προσωπικού, που χρειαζόταν σ'όλα τα σχολεία του χωριού(στο Γκιουλάϊ-Πολέ υπήρχαν μερικά δημοτικά και δυο γυμνάσια). Δημιουργήθηκε μια μικτή επιτροπή από αγρότες, εργάτες και δασκάλους για να καλύπτει όλες τις ανάγκες- οικονομικές καθώς και παιδαγωγικές- του σχολικού συστήματος. Έχοντας δεχθεί την αρχή του διαχωρισμού των σχολείων απ' το Κράτος, οι κάτοικοι του Γκιουλάϊ-Πολέ υιοθέτησαν ένα πλάνο για την ελεύθερη εκπαίδευση, που πλησίαζε πολύ εκείνο του Φραντσίσκο Φερρέρ. Η εκπαιδευτική επιτροπή επεξεργάστηκε αυτό το πλάνο λεπτομερειακά και προετοίμασε μια πιο εκτεταμένη θεωρητική μελέτη πάνω στις αρχές και την οργάνωση του ελεύθερου σχολείου. (Δυστυχώς δεν έχουμε αυτά τα ντοκουμέντα).
Ταυτόχρονα οργανώθηκαν...
"Ένας μεγάλος ποιητής και ένας από τους καλύτερους τύπους αναρχικών που έζησε ποτέ"
Emma Goldman
Ο David Edelstadt γεννήθηκε στις 9 Μάη 1866 στην Kaluga της Ρωσίας. Επηρεάστηκε βαθιά από τη ζωή του πατέρα του που στρατολογήθηκε με τη βία στο στρατό του Τσάρου και υπηρέτησε 25 χρόνια. Αυτό το είδος βίαιης στρατολογίας χρησιμοποιείτο από το ρωσικό στρατό συχνά κατά των Εβραίων.
Ενώ τα ρωσικά ήταν η μητρική του γλώσσα, τα Yiddish ήταν η γλώσσα επικοινωνίας και προπαγάνδας του και αυτή τη γλώσσα για να μεταναστεύσει στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1882.
...
Ruptures - UnionCommunisteLibertaire (UCL)
Συνοψίζοντας τη συμμετοχή μου
Έχω συμμετάσχει στο αναρχικό κίνημα τα τελευταία δέκα χρόνια. Πριν περάσω στον αναρχισμό, συμμετείχα για 5 ή 6 χρόνια στο ριζοσπαστικό κίνημα των αρχών της δεκαετίας του 1990, ένα μείγμα τροτσκισμού, αντιφασισμού και φοιτητικών αγώνων. Μετά από αρκετά χρόνια συμμετοχής στο UQAMκαι το MDE (MovementfortheRighttoEducation - Κίνημα για το Δικαίωμα στην Εκπαίδευση) καθώς και στο PAC (PoliticalActionCommittee - Πολιτική Επιτροπή Δράσης), συμμετείχα στη δημιουργία της ελευθεριακής ομάδας “Frayhayt” τον Σεπτέμβρη του 1999, και...
Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019
Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018