Σημείωση "Ούτε Θεού-Ούτε Αφέντη": Σήμερα (27 Μάρτη 2014), ανάμεσα στα άλλα, λάβαμε και το βιβλίο του Κώστα Γαλανόπουλου, "Δημήτριος Μάτσαλης - Μια περίπτωση ατομικού τερορισμού στην Πάτρα του ύστερου 19ου αιώνα". Φυσικά, δεν έχουμε διαβάσει το εν λόγω βιβλίο ακόμα, αλλά με την ευκαιρία της έκδοσης αυτής δίνουμε εδώ ένα κείμενο, το οποίο είναι ένωση μερικών άρθρων που δεν εξετάζουν το ζήτημα Μάτσαλη από αναρχική άποψη. Θα διαβάσετε σε αυτά απόψεις ξένες προς τις δικές μας -ειδικά στο τελευταίο κείμενο από τα "Ιστορικά Θέματα"- και διαφορετικές συλλογιστικές. Ωστόσο, μόλις διαβάσουμε το βιβλίο θα επανέλθουμε. Το κείμενο αυτό παρατίθεται για καθαρά ιστορικούς λόγους.
Ο πρώτος Έλληνας αναρχικός τρομοκράτης
Κ.Γαλανόπουλος, «Δημήτριος Μάτσαλης, Μία περίπτωση ατομικού τερορισμού στην Πάτρα του ύστερου 19ου αιώνα»
εκδόσεις Βιβλιοπέλαγος, σσ.136
παρουσίαση βιβλίου: Νικόλας Μιτζάλης, δρ.αρχιτεκτονικής ΕΜΠ
Ο Κώστας Γαλανόπουλος δεν είναι Πατρινός. Κατάγεται από το Αγρίνιο αυτό όμως δεν τον εμπόδισε να καταπιαστεί επιτυχώς με ένα σημαντικό ιστορικό και πολιτικό γεγονός της Πάτρας της «Belle Epoque», πόσο μάλλον όταν οι προπτυχιακές και μεταπτυχιακές του σπουδές επικεντρώνονται στην Ιστορία και την πολιτική θεωρία. Την ίδια στιγμή που κανένας – απ' ό,τι γνωρίζω – πατρινός ερευνητής ή συγγραφέας δεν ασχολήθηκε συστηματικά με τον Μάτσαλη, τον πρώτο ατομικό αναρχικό τρομοκράτη της νεώτερης ελληνικής ιστορίας.
Το γεγονός είναι σχετικά γνωστό στους μυημένους της ιστορίας της Πάτρας: Την Κυριακή της 3/11/1896, ο Δημήτριος Μάτσαλης οπλισμένος με μαχαίρι και πιστόλι επιτίθεται στους Κόλλα και Φραγκόπουλο στο κάτω μέρος της πλατείας Γεωργίου, μπροστά στην Παλαιά Λέσχη, τραυματίζοντας τον πρώτο και σκοτώνοντας τον δεύτερο. Ο Μάτσαλης στη συνέχεια συλλαμβάνεται, φυλακίζεται στις φυλακές Ακροπόλεως και τέσσερις μέρες μετά αυτοκτονεί με καψούλι δυναμίτιδας.
Ο καροτσέρης Μάτσαλης δεν ήταν τρελός όπως υποστήριξαν πολλά αστικά έντυπα της εποχής. Ήταν αναρχικός και μάλιστα τρομοκράτης, δηλαδή συνειδητά αποφασισμένος να χρησιμοποιήσει την βία ως αντίποινο στην βία του κεφαλαίου και της εξουσιαστικής ελίτ της πόλης που στα μάτια του αντιπροσώπευαν ο Διονύσιος Φραγκόπουλος, πλουσιότατος σταφιδέμπορος και πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πατρών και ο Ανδρέας Κόλλας, εξίσου ευκατάστατος έμπορος και τραπεζικός επενδυτής (κατά πολλούς συσχετιζόμενοι και με τοκογλυφία, βλ.σ.57 και όπως παραθέτει ο Κ.Μοσκώφ, 1979, «Εισαγωγικά στην Ιστορία του Κινήματος της Εργατική Τάξης», Θεσσαλονίκη, σ.169).
Εκείνη την εποχή οι αναρχικοί δεν αντιπροσώπευαν το παράδοξο μιας αναπτυσσόμενης κοινωνίας, όπως θα πίστευαν πολλοί, αλλά είχαν μια διακριτή παρουσία στην πόλη με προεξάρχουσα την εφημερίδα «Επί τα Πρόσω» του Μαγγανάρα η οποία κυκλοφορούσε φανερώς καταγγέλλοντας την εξαθλίωση των εργατών(σ.86), ακολουθώντας όμως μια πιο μετριοπαθή γραμμή. Συμμετείχαν σε απεργίες και σε προπαγανδιστικές ενέργειες που επεκτείνονταν πέραν της πόλης και στις γύρω αγροτικές περιοχές. Ο ειρηνικός χαρακτήρας τους όμως, τους εξασφάλιζε (όπως και σε άλλους σοσιαλιστές) μια υπό όρων ανοχή της άρχουσας τάξης.
Η ενέργεια του Μάτσαλη, σαφώς επηρεασμένη από τη δράση των ιλλεγκαλιστών της Ευρώπης και την προπαγάνδα της πράξης που μετά το 1890 θέριευε μαζί με την αντίστοιχη εκμετάλλευση των προλετάριων, ταρακούνησε όλη την Ελλάδα. Το νέο μαθεύτηκε παντού και οι αντιδράσεις του αστικού τύπου φανέρωσαν τις πεποιθήσεις των κυρίαρχων τάξεων που μαζί με την νεοπροσδιοριζόμενη αστική...
Το κείμενο συντάχθηκε από την αφρικανική αναρχική συλλογικότητα Tokologo και αναρτήθηκε στην σελίδα της νοτιοαφρικάνικης αναρχοκομμουνιστικής οργάνωσης ZACF στις 22/1/14
Ποιος ήταν ο Kim Joa-Jin και η κορεάτικη αναρχική επανάσταση;
Ο γεννημένος το 1889 Kim Joa-Jin ήταν γόνος εύπορης οικογένειας και όπως στους περισσότερους της εποχής του, η ζωή του επηρεάστηκε άμεσα από την αποικιοκρατία της ιαπωνικής αυτοκρατορικής κυβέρνησης στην Κορέα. Αν και επίσημα αυτή ξεκίνησε το 1910, ο ιαπωνικός έλεγχος στην χώρα υπήρχε από το 1895. Το 1919 το κίνημα της 1ης Μάη το οποίο έφερε...
Του Massimo L. Salvadori
ΠΡΟΛΟΓΙΚΟ
Το ζήτημα της σχέσης ανάμεσα στο γιακωβινισμό και στη μαρξιστική σκέψη είναι τόσο ευρύ, ώστε χρειάζεται να περιορίσουμε σε σημαντικό βαθμό το θέμα και σε σχέση με αυτό τον περιορισμό να κάνουμε μια διευκρίνιση. Η έκθεσή μας περιορίζεται από τη μια πλευρά, στο να αναλύει με ποιο τρόπο ο γιακωβινισμός, σαν μοντέλο και σαν μύθος, επηρέασε τα διάφορα μοντέλα της μαρξιστικής σκέψης’ από την άλλη να εξετάσει τον τρόπο με τον οποίο μερικοί μεταξύ των κυριότερων εκπροσώπων του διεθνούς μαρξισμού, εξέτασαν και θεώρησαν το γιακωβινισμό.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Δύο ερμηνευτικοί...
Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019
Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018