Για το κείμενο "Kropotkin’s Ideas and the International Anarchist Movement in the 1920s and 1930s" του Vadim Damier
Ο Πιοτρ Κροπότκιν όχι μόνο θεωρείται ο ιδρυτής του ρεύματος του αναρχικού κομμουνισμού αλλά και ο πλέον αυθεντικός εισηγητής του. Σύμφωνα με τον ιστορικό του διεθνούς αναρχικού κινήματος Μαξ Νετλάου, στην εποχή του οι ιδέες του Κροπότκιν δεν είχαν κάποιο αντίπαλο δέος ώστε να ασκηθεί κριτική σε αυτές.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον Βαντίμ Νταμιέρ (Vadim Damier), συγγραφέα του άρθρου “Οι ιδέες του Κροπότκιν και το διεθνές αναρχικό κινημα στις δεκαετίες 1920 και 1930” (το οποίο ευελπιστούμε να μεταφράσουμε στα ελληνικά κάποια στιγμή), έμελλε να είναι ο ίδιος ο Κροπότκιν αυτός που φρόντισε να σβήσει κατά κάποιο τρόπο αυτή την εικόνα με την υποστήριξη των συμμάχων στο Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, κάτι που δημιούργησε μεγάλη δυσφορία στο εσωτερικό. Βέβαια, στην ουσία δεν υπήρξε πολύ μεγάλη κριτική εναντίον του ίδιου του Κροπότκιν, και αυτό γιατί η υποστήριξη και ο σεβασμός προς το πρόσωπό του εξακολουθούσαν αμείωτα. Κάτι, όμως, που δεν συνέβη με άλλους ονομαστούς αναρχικούς που υπέγραψαν το λεγόμενο “Μανιφέστο των 16”, όπως ο Ζαν Γκραβ. Αν και υπήρξαν ανακοινώσεις Ρώσων αναρχικών μεταναστών το 1916 στο Παρίσι και τη Γενεύη, όπου τονιζόταν ότι “από εδώ και πέρα αυτοί που υπέγραψαν είναι εχθροί της εργατικής υπόθεσης” ή “αυτοί που καλούν τους λαούς να πολεμήσουν δεν είναι ούτε αναρχικοί ούτε αντιμιλιταριστές”.
Όμως οι συνθήκες άλλαξαν και δεν επικρατούσαν πια αυτά που ίσχυαν τον 19ο αιώνα. Στην εργασία είχε ήδη εμφανιστεί ο τεϊλορισμός, ενώ οι μηχανές που κάποτε θεωρούνταν μέσα απελευθέρωσης τώρα άρχισαν να θεωρούνται μέσα σκλαβιάς, κυριαρχίας και αποξένωσης. “Εάν η ορθολογικοποίηση της εργασίας συνεχιζόταν για 50 ακόμα χρόνια, τότε κάθε ελπίδα για σοσιαλισμό θα εξαφανιζόταν” είχε γράψει ο Ρούντολφ Ρόκερ.
Και καθώς αυτό προχωρούσε, έμπαιναν και σε δοκιμασία οι απόψεις του Κροπότκιν που συνιστούσαν αυτό που λέμε “επιστημονικό αναρχισμό”, με βάση την αρμονία στη φύση η οποία θα χρησίμευε ως η μαγιά για τον αναρχικό κομμουνισμό στη μελλοντική κοινωνία. Υπήρχε μια δόση θετικιστικής ανάλυσης από τη μια, ενώ από την άλλη είχαμε την εμφάνιση κάποιων μαρξιστικού προσανατολισμού αναλύσεων, με προεξάρχουσα αυτή της Σχολής της Φρανκφούρτης.
Μιλώντας για αυτόν τον “επιστημονικό αναρχισμό”, ο Ερρίκο Μαλατέστα, παρ’ ότι στη στη δεκαετία του 1920 δεν ασκούσε πλήρη κριτική στον Κροπότκιν, έγραψε ότι “η επιστήμη είναι ένα όπλο το οποίο μπορεί να υπηρετήσει τόσο το καλό όσο και το κακό. Η Επιστήμη σταματά όταν τελειώνει η μοιρολατρία και αρχίζει η ελευθερία… … Βασικά, δεν μπορείς να τοποθετήσεις την επιστήμη εκεί που δεν χρειάζεται..”
Ωστόσο, η όλη ιδεολογική “διαμάχη” στο εσωτερικό του αναρχικού κινήματος στις δεκαετίες 1920 και 1930 δεν είχε ως αφορμή τις φιλοσοφικές απόψεις του Κροπότκιν, αλλά αφορούσε την αναρχική επανάσταση και τη μελλοντική αναρχική κομμουνιστική κοινωνία. Σύμφωνα με τον Ρούντολφ Ρόκερ, τότε γραμματέα της IWA (ή AIT στα ισπανικά), “ο Πόλεμος και η περίοδος των Επαναστάσεων στη Ρωσία και τις χώρες της κεντρικής Ευρώπης έφεραν στην επιφάνεια μια σειρά ζητήματα, τα οποία είτε τα είχε προβλέψει το αναρχικό κίνημα είτε ήθελε να αποφύγει”.
Διεξήχθησαν σημαντικές συζητήσεις και διάλογοι στο...
Η Κομμουνιστική-Αναρχική Ομάδα στη Λισαβόνα ήταν μια από τις πρώτες επαναστατικές αναρχικές ομάδες στην Πορτογαλία. Η ομάδα πιθανότατα ιδρύθηκε με βάση τις απόψεις του Eliseé Reclus, μετά από μια σειρά ομιλιών που έδωσε στην Πορτογαλία το 1886. Η Διακήρυξη Αρχών της Ομάδας, που δημοσιεύθηκε στις αρχές του 1887, δείχνει τη συνεχή επιρροή των ιδεών που ανέπτυξαν οι αναρχικοί που ασχολούνταν με τη Διεθνή Ένωσης Εργαζομένων, ιδιαίτερα μετά την ανασυγκρότηση της Διεθνούς από τους αντιεξουσιαστές μετά την εκδίωξη του Μπακούνιν από τους μαρξιστές στο Συνέδριο της Χάγης του 1872.
Η επιρροή όχι μόνο του Reclus, αλλά και ανθρώπων όπως ο...
Τι θα μπορούσε να μας πει μια προβλήτα λιμανιού και ένας παλιός αλευρόμυλος;
Αν περιπλανηθούμε κάποια στιγμή στο λιμάνι της Καλαμάτας, ίσως μπορέσουμε να νιώσουμε τους πόθους, τα όνειρα και τον μόχθο των ανθρώπων που έζησαν σ’ αυτό το μέρος. Το ίδιο μπορεί να συμβεί αν οδηγήσουμε τα βήματά μας και στο κουφάρι των παλιών αλευρόμυλων, που δεσπόζει δίπλα στην προβλήτα του λιμανιού. Το κτήριο παραμένει παρέα με πολλά μηχανήματα, διοικητικά χαρτιά και σακιά με την επωνυμία των αλευρόμυλων. Ακόμα και τα αποκόμματα από εφημερίδες και περιοδικά της εποχής που βρίσκονται κολλημένα στις ντουλάπες των εργατών μαρτυρούν με τον...
Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019
Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018