Του Andrew Flood
Ως αναρχικοί πιστεύουμε ότι τα αφεντικά θα αντισταθούν σε μια επανάσταση, οπότε προκύπτει ότι δεχόμαστε την ανάγκη μιας ένοπλης δύναμης για να υπερασπιστεί την επανάσταση. Αλλά οι αναρχικοί αντιτίθενται επίσης στο μιλιταρισμό, που περιλαμβάνει τακτικούς στρατούς που ελέγχονται από το κράτος μέσω των αξιωματικών, οι οποίοι έχουν ειδικά προνόμια όπως επιπλέον μερίδες, καλύτερα τρίμηνα, χαιρετισμό, κ.λπ. Έτσι, λοιπόν, ποια εναλλακτική λύση προτείνουν οι αναρχικοί;
Οι αναρχικοί υποστηρίζουμε τις πολιτοφυλακές όπου οι αξιωματικοί εκλέγονται και είναι ανακλητοί, όπου η πειθαρχία είναι προϊόν συμφωνίας από όλους σε κάθε μονάδα. Αυτό δεν είναι απλώς μια θεωρία, αλλά έχει τεθεί σε εφαρμογή από αναρχικούς κατά τη διάρκεια αρκετών επαναστάσεων. Στη Ρωσική Επανάσταση έδρασε μια δύναμη επηρεασμένη από τις αναρχικές ιδέες, ο Επαναστατικός Εξεγερτικός Στρατός - επίσης, γνωστός ως Μαχνοβτσινα - που απελευθέρωσε την ανατολική Ουκρανία, και αποτελεί ένα τέτοιο παράδειγμα.
Στο άρθρο του «Οι δύο Οκτώβρηδες», ο Ρώσος αναρχικός Πιότρ Αρσίνοφ, περιγράφει ότι τον Απρίλιο του 1917 “μεγάλοι γαιοκτήμονες άρχισαν παντού να εκκενώσουν την ύπαιθρο, προσπαθώντας να ξεφύγουν από την εξεγερμένη αγροτιά, ζητώντας προστασία για τα υπάρχοντά τους”. Μέσω της άμεσης δράσης “το αγροτικό ζήτημα είχε σχεδόν λυθεί από τους φτωχούς αγρότες το συντομότερο στο διάστημα Ιούνη-Σεπτέμβρη 1917". Καθώς οι ιδιοκτήτες έφυγαν οι αγρότες κατέλαβαν τη γη και “όλη η επαναστατημένη Ρωσία ήταν καλυμμένη με ένα τεράστιο δίκτυο σοβιέτ εργατών και αγροτών, τα οποία άρχισαν να λειτουργούν ως όργανα αυτοδιαχείρισης”.
Τα Διατάγματα που ψηφίστηκαν από την κυβέρνηση των Μπολσεβίκων κατά τους μήνες μετά τον Οκτώβριο “νομιμοποίησαν” αυτή την κατάσταση. Αυτό ήταν μέρος της διαδικασίας με την οποία οι Μπολσεβίκοι ξεφορτώθηκαν την εξουσία των ανεξάρτητων οργάνων αυτοδιαχείρισης όπως τα Σοβιέτ (εκλεγμένα εργατικά συμβούλια) και τις εργοστασιακές επιτροπές. “Νομιμοποιώντας ό,τι είχαν ήδη επιτύχει οι εργαζόμενοι, ήταν ένας τρόπος προώθησης του δικαιώματος του κεντρικού κράτους να έχει τον τελευταίο λόγο πάνω στην εργατική τάξη.
Η στάση των Μπολσεβίκων απέναντι στην εργατική τάξη, αποδεικνύεται ίσως καλύτερα από την ομιλία του Τρότσκι στο 9ο Συνέδριο του Κόμματος το 1920, όταν δήλωσε: “Η εργατική τάξη δεν μπορεί να αφεθεί να περιφέρεται σε όλη τη Ρωσία. Θα πρέπει να ρίχνεται εδώ κι εκεί, διορισμένη, να διοικείται ακριβώς όπως οι στρατιώτες". “Η καταναγκαστική εργασία θα φθάσει στο μέγιστο βαθμό έντασής της κατά τη διάρκεια της μετάβασης από τον καπιταλισμό στο σοσιαλισμό”. “Λιποτάκτες από την εργασία θα πρέπει να στέλνονται σε πειθαρχικά τάγματα ή σε στρατόπεδα συγκέντρωσης”.
Αυτά τα αποσπάσματα αποδεικνύουν τον τρόπο σκέψης των Μπολσεβίκων όταν διέλυαν τα Σοβιέτ, διασπούσαν εργοστασιακές επιτροπές ή φυλάκιζαν και εκτελούσαν, ακόμα, απεργούς. Αλλά αν έβλεπαν κατ’ αυτό τον τρόπο τον εργαζόμενο στο εργοστάσιο, πώς έβλεπαν τον “εργαζόμενο με στολή” στον Κόκκινο Στρατό;
Το 1917 ο Τσαρικός στρατός είχε καταρρεύσει. Ο στρατός όχι μόνο δεν αντιτάχθηκε στην Επανάσταση, αλλά στρατιωτικές μονάδες ήταν συχνά στην καρδιά της άμυνάς της. Όχι, βέβαια, οι αξιωματικοί, που ήταν ως επί το πλείστον σε αντίθεση με την Επανάσταση. Ωστόσο, το 1917 η παραδοσιακή στρατιωτική πειθαρχία είχε διαλυθεί καθώς στρατιώτες εγκατέλειπαν το μέτωπο, αρνούνταν να υπακούσουν στις εντολές και εξέλεγαν επιτροπές στρατιωτών. Αν οι στρατιώτες είχαν υπακούσει τους αξιωματικούς τους, τον Οκτώβριο...
Του Nick Heath*
Μια ιστορία του αναρχισμού στη Σιβηρία, μέχρι την εξάλειψή του από την μπολσεβίκικη αντεπανάσταση. Είχε πολλές ομοιότητες με το Μαχνοβίτικο κίνημα.
Πανεπιστημιακοί όπως ο Paul Avrich, μαζί με αγωνιστές όπως οι Βολίν, Gorelik και Αρσίνωφ, μας έχουν δώσει μόνο μια άποψη του αναρχισμού στη Σιβηρία. Ο σημαντικός ρόλος του αναρχισμού έχει παραμείνει και εξακολουθεί να παραμένει κρυμμένος και άγνωστος. Τώρα το έργο του Anatoli Shtirbul έχει φέρει στο προσκήνιο αυτή την περιοχή και την αναρχική της ιστορία.
Το έργο του “Το αναρχικό κίνημα στη Σιβηρία κατά το πρώτο τέταρτο του 20ού αιώνα: Αντι-κρατική εξέγερση...
Του Victor Garcia*
Στο εσωτερικό της Ισπανίας, η Ελευθεριακή Νεολαία διέθετε πάντα μια σειρά από εκφραστικά μέσα, συμπεριλαμβανομένων του οργάνου της Ιβηρικής Χερσονήσου «Juventud Libre» («Ελεύθερη Νεολαία») καθώς και του οργάνου της περιοχής της Καταλονίας «Ruta» («Διαδρομή» ή «Δρόμος»). Μεταξύ του νεολαιίστικου αναρχικού κινήματος, συναντάμε την ίδια ανάπτυξη όσον αφορά την εξάπλωση του ελευθεριακού Τύπου όπως και στο συνολικό αναρχικό κίνημα. Στο έργο του «La Ciudad de la Niebla», ο μεγάλος παρατηρητής του Ισπανικού χαρακτήρα, Pio Baroja, επεσήμανε ότι όπου υπήρχαν τρεις αναρχικοί θα υπήρχε και ένα έντυπο.
Η «Juventud Libre» που υιοθέτησε τον τίτλο «Ruta» τον Οκτώβριο του...
Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019
Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018