Κατά την Ισπανική Επανάσταση του 1936 ο κινηματογράφος και η διασκέδαση κολλεκτιβοποιήθηκαν από τους εργαζομένους. Η CNT και η FAI κατήργησαν την ιδιωτική ιδιοκτησία των μέσων παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών. Αμέσως η παραγωγή αυξήθηκε εκπληκτικά.
Η κολλεκτιβοποίηση της κινηματογραφικής βιομηχανίας ξεκίνησε το Ιούλη του 1936 και συνεχίστηκε μέχρι το Μάη του 1937. Η παραγωγή αυξήθηκε εκπληκτικά και έφτασε τις ενενήντα ταινίες σε ένα χρόνο. Η παραγωγή περιελάμβανε ντοκιμαντέρ, δράματα, κωμωδίες, όλες υψηλής ποιότητας.
Ντοκιμαντέρ που ενημέρωναν το κόσμο για τη κοινωνική επανάσταση και γυρίστηκαν τότε περιλαμβάνουν: το επαναστατικό κίνημα στη Βαρκελώνη, οι συλλογικότητες της Αραγονίας, Αγωνίζονται στο Μέτωπο, Αντιφασιστικός Στρατός στην Αραγονία, οι Αετοί του IAF, Μαδρίτη ο τάφος του φασισμού.
Δυστυχώς, μεγάλο μέρος του κινηματογραφικού υλικού χάθηκε, όπως μια σειρά ντοκιμαντέρ με τίτλο Estampas guerreras. Την εποχή εκείνη κατά τη διάρκεια του πολέμου εθνικιστικές ομάδες κατέστρεφαν τα αρνητικά των φιλμ με μανία.
Ένας σημαντικός άνθρωπος για το κολλεκτιβοποιημένο κινηματογράφο της εποχής ήταν ο Armand, σεναριογράφος, ηθοποιός, και σκηνοθέτης από το 1913, άριστος γνώστης της επαναστατικής μεθόδου παραγωγής.
Μια κομμούνα παραγωγής ταινιών είχε εγκατασταθεί και στο Παρίσι και παρήγαγε τη ταινία «La Commune». Μόνο το πρώτο μέρος τελείωσε. Το δεύτερο δεν μπόρεσαν να το τελειώσουν λόγω του πολέμου.
Σημαντική ταινία εκείνης της ιστορικής περιόδου ήταν και «Ο Αναρχοσυνδικαλιστής».
*Ένωση των Γραφικών Τεχνών, Επικοινωνιών και Ψυχαγωγίας CNT/AIT Μαδρίτης
**Στο πρωτότυπο κείμενο (στο http://archivo.cnt.es/Documentos/cineyanarquismo/home.htm) υπάρχουν σύνδεσμοι προς περισσότερα κείμενα στα Ισπανικά με περισσότερες πληροφορίες.
ΚΡΕΑΣ ΑΠΟ ΑΓΡΙΑ ΖΩΑ: ΑΝΑΡΧΙΚΟ ΙΣΠΑΝΙΚΟ ΣΙΝΕΜΑ
Μια ταινία που ξεχωρίζει στην ιστορία του αναρχικού σινεμά κατά την Ισπανική Επανάσταση είναι η ταινία «Κρέας Από Άγρια Ζώα» του σκηνοθέτη Armand.
1936: Μια ιστορική κινηματογραφική ταινία του αναρχικού κινήματος γυρίζεται, η Κρέας από άγρια ζώα. Το φιλμ παρ’ ολίγο να χαθεί, μα αποκαταστάθηκε το 1991-1992 χάρη στις προσπάθειες του Ferran Alberich. Οι φήμες έλεγαν πως η ταινία δεν είχε ολοκληρωθεί ποτέ, μα ένα έγγραφο του σκηνοθέτη Armand αποδεικνύει ότι αυτό δεν είναι αλήθεια.
Τα γυρίσματα γινόντουσαν, μεταξύ άλλων, και στο κήπο του Retiro. Τα γυρίσματα τα έκανε ο Armand μετά από ημέρες εξουθενωτικής εργασίας.
Οι πρώτες σκηνές γυρίστηκαν στις 16 Ιουλίου 1936. Ο Armand ήταν ο συγγραφέας, ο σκηνοθέτης, και ερμηνευτής της ταινίας. Οι άνθρωποι που ασχολιόντουσαν με τα γυρίσματα σε κάποια στιγμή ενώ δούλευαν πάνω στη ταινία άκουσαν φήμες για μια φασιστική επίθεση αλλά ήταν τόσο πολύ απορροφημένοι από την ταινία που δεν έδωσαν σημασία. Λίγο αργότερα άκουσαν στο ραδιόφωνο ενός γείτονα την επιβεβαίωση της φήμης.
Την Κυριακή, 19 Ιουλίου τα γυρίσματα έχουν μια προσωρινή παύση καθώς τους ζητήθηκε να βοηθήσουν. Γίνονται εχθροπραξίες, μεταξύ των οποίων και η Έδρα του Βουνού στη Μαδρίτη, στην οποία φαίνεται να είναι αυτόπτης μάρτυρας.
Ωστόσο η ταινία έπρεπε να συνεχιστεί. Πολλοί άνθρωποι που δουλεύουν γι’ αυτή εξαρτώνται από αυτή για την επιβίωσή τους και την επιβίωση των παιδιών τους. Παίρνεται η απόφαση να συνεχίσουν τα γυρίσματα.
Συχνά στα γυρίσματα δεν πήγαιναν όλοι οι ηθοποιοί επειδή πολλοί είχαν μείνει ακόμα στο μέτωπο και πολεμούσαν. Είχαν και...
ΕΠΙ ΤΗ ΠΕΝΤΗΚΟΝΤΑΕΤΗΡΙΔΙ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΠΑΠΑΡΡΗΓΟΠΟΥΛΟΥ
ΜΕΝΑΝΔΡΟΣ
ΕΡΓΟ ΑΝΕΚΔΟΤΟΝ
Ευτυχής είμαι διότι δύναμαι να κάμω γνωστόν εις τους αναγνώστας του «Ημερολογίου της Μεγάλης Ελλάδος» εν χειρόγραφον ανέκδοτον του ποιητού Δημητρίου Κ. Παπαρρηγοπούλου, όπερ, αγαθή τύχη, ανεύρον τυχαίως αναδιφών ποικίλα και διαφόρου ύλης έγγραφα. Το χειρόγραφον αυτό φέρει επιγραφήν Μένανδρος και περιγράφει μετά χάριτος και αφελείας το επισόδειον του Μενάνδρου και της ερωμένης αυτού Γλυκέρας. Του χειρογράφου τούτου η τελευταία σελίς παρατίθεται πανομοιοτύπως. Έτη τεσσαράκοντα εννέα παρήλθον από του 1872, ότε έγραψεν αυτό ο ποιητής και όμως, ως εμφαίνεται εκ τούτου, η γραφή διατηρείται αναλλοίωτος.
Εν Αθήναις 5 Ιουλίου 1922
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ...
D.Mornet: La pensea francaise au XVIII Siecle, (Collection Armand Colin)
Η εποχή έχει περάσει προ πολλού που πολλοί έβλεπαν στον 18ον αιώνα μια κακή μίμησι μόνο του 17ου, που ο 18ος αιών εφαίνετο σαν να εστηρίζετο πάνω στον προηγηθέντα του. Το εναντίον, σήμερα βλέπομε — ως η ανάγνωσις του βιβλίου του Mornet, που περιέχει καινούρια πράγματα, μπορεί να πείσει τον καθένα — πως όλες σχεδόν τες φόρμες σκέψεως του 19ου αιώνος ο 18ος αιών τες εγνώρισε ή τες διαισθάνθη, και μάλλον για λόγους τεχνικούς δεν κατόρθωσε πάντα να τες πραγματοποιήσει. Όλα σχεδόν τα προβλήματα του περασμένου αιώνος υπήρξαν προβλήματα που...
Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019
Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018