* Συγγραφέας μέλος της ομάδας αυτομόρφωσης "Αλληλεγγύης"-ΑΚΘ
Πρόκειται για ένα εκτεταμένο απόσπασμα της μιας από τις συνολικά τρεις εισηγήσεις που γίναν κατά την παρουσίαση της εκδήλωσης με θεματική την "Κομμούνα της Θεσσαλονίκης & το κίνημα των Ζηλωτών".
Αφ' ενός θέλω να σημειώσω απ΄την πλευρά μου ότι είναι η πρώτη παρουσίαση που επιχειρεί η νεόκοπη αυτή ομάδα συλλογικής αυτομόρφωσης, οπότε και θα ζητούσαμε η κριτική να είναι ελαστική, όπως θα είναι και οι τοποθετήσεις μας, δηλαδή σε ένα χαλαρό μοτίβο που θα επιχειρήσει να σκιαγραφήσει τη θεματική την οποία διαλέξαμε να παρουσιάσουμε σήμερα ώστε να πυροδοτήσουμε μια ανοιχτή κουβέντα γύρω από ιστορικά κυρίως γεγονότα που σχετίζονται με πολιτικές και κοινωνικές διαδικασίες που έλαβαν χώρο σε παρελθόντα χρόνο αλλά οι δυναμικές τους διεργασίες άπτονται του παρόντος όντας διαχρονικές.
Σε ένα γενικότερο πλαίσιο ενασχόλησης με τις αγροτο-γεωργικές εξεγέρσεις του μεσαίωνα επιλέξαμε την παρουσίαση μιας γνωστής-άγνωστης εξέγερσης που συντελέστηκε στα μέσα του 14ου αιώνα στην πόλη μας, την εξέγερση των Ζηλωτών.
Βέβαια εδώ πρέπει να τονίσουμε, ότι η εξέγερση των Ζηλωτών δεν συγκαταλέγεται στις καθ' αυτό αγροτικές εξεγέρσεις που σημειώνονται διαρκώς στη φεουδαρχική κυρίως Δύση, είναι μια μάλλον αστική εξέγερση.
Πριν έρθουμε όμως στην καθ' αυτό εισήγηση πάνω στην εν΄ λόγω εξέγερση να πούμε δυό λόγια πάνω σε αυτήν την καινούργια προσπάθεια της συλλογικής αυτομόρφωσης που ξεκίνησε πριν πολύ λίγο διάστημα από μια πρωτοβουλία ατόμων μέσα από τον κοινωνικό χώρο του “BuenaVentura”.
Παρατηρώντας λοιπόν ένα κενό πάνω σε ζητήματα ανάλυσης ιστορικών φαινομένων με πολιτικές και κοινωνικές αναφορές γενικότερα από το αντιεξουσιαστικό κίνημα, και γνωρίζοντας ότι ο αγώνας προυποθέτει γνώση και συσσωρευμένη όσο και επεξεργασμένη εμπειρία, είπαμε να μπούμε στο εργαστήριο αρχικά της ιστορίας φιλοδοξώντας να επιχειρήσουμε και σε άλλους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας με σκοπό όχι άλλον από την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη κοινωνικοποίηση της αλληλεπίδρασης που παράγει τις σφαιρικές γνώμες σε τέτοιο επίπεδο ώστε να καυχιόνται γνώση.
Μια τελική παρατήρηση πάνω στην διαδικασία αυτή και μιας και έχουμε να κάνουμε με μια από της δύο εγνωσμένες “πόρνες” της ανθρώπινης δραστηριότητας (η άλλη είναι η μπάλα) και αυτή δεν είναι άλλη από την ιστορία και τη θρυλούμενη χίμαιρα της αντικειμενικής ανάγνωσής της. Εμείς εδώ δεν είμαστε ακαδημαικοί αυτό δε σημαίνει αυτόματα ότι επιχειρούμε προπαγάνδα, αντιθέτως στεκόμαστε κριτικά απέναντι και στον πολιτικό χώρο από τον οποίο προερχόμαστε τόσο στις καθετοποιημένες “πραγματικότητες” του όσο και στους αυτιστικούς ετεροκαθορισμούς του, κυρίως από την αστική κυρίαρχη προπαγάνδα όσο και το μανιχαιστικό συμπλήρωμα της, τη μαρξιστική τελολογία. Ούτε κυριαρχικοί σχετικισμοί του κόψε-ράψε χωράν σε μια καθάρια ανάγνωση και αναμόχλευση ανθρωπίνων δραστηριοτήτων ούτε οι ηττημένες λογικές του “έτσι κι αλλιώς”.
Το πλαίσιο στόχευσης μπορεί να καθοριστεί στην ανάδειξη των λαϊκών ανθρώπων που κρύβονται σχολαστικά μέσα στους αιώνες πίσω απο της ιστορίας το χοντρό τον κινητή. Άλλωστε η σύγχρονη αντιεξουσιαστική συγγραφή έχει να παρουσιάσει διαμάντια σκέψης πάνω σε αυτό το μοτίβο, ένα συμβολικό παράδειγμα η συγγραφή της εναλλακτικής ιστορίας του αμερικάνικου έθνους του πρόσφατα εκλιπόντος αναρχικού στοχαστή Χάουαρντ Ζιν.
Οι ησυχαστικές έριδες και η εξέγερση των Ζηλωτών στη Θεσσαλονίκη (1341-1349) “όταν μέσα στη σιωπή και την κατάπτωση δεν...
Λίγες γραμμές για την ταινία
Χάρη στην εξέλιξη της τεχνολογίας (και τη βοήθεια του φίλου Δ.Λ.) η τελευταία συνέντευξη του Άγι Στίνα είναι διαθέσιμη πλέον στο internet, μετά από μια μεγάλη περίοδο σποραδικών προβολών σε επετειακές και άλλες εκδηλώσεις (τα σχετικά links υπάρχουν σε διπλανή στήλη).
Τελειώνοντας τη σχολή Σταυράκου, σκέφτηκα ότι θα ήταν καλή ιδέα να γυρίσω, σαν πτυχιακή ταινία, μια συνέντευξη - ντοκουμέντο, με ένα πρόσωπο που σφράγισε με τη δράση του την ιστορία της άκρας αριστεράς στη διάρκεια του 20ου αιώνα (για την ιστορία. η ταινία απορρίφθηκε τότε από την πλειοψηφία των καθηγητών μου σαν βαρετή και......
ΣΑΣ τον παρουσιάζομεν μετά πολλών προφυλάξεων, μετά φόβου και τρόμου. Οι αναγνώσται του Ημερολογίου ας λάβουν τα μέτρα των και ας στρέψουν την σελίδα. Είνε τόσον τρομερός και επικίνδυνος, ώστε ημπορεί αξιόλογα, εκεί στα καλά καθούμενα, να απλώτηκατ’ πάνω σας την χείρα και να.. σάς ζητήση μίαν δραχμήν. Και σάς την ζητεί όχι με ύφος προσκλαίον και ταπείνωσιν αλήτου, αλλά με αξιοπρέπειαν και απο περιωπής – είνε άλλως τε και υψηλότατος το ανάσημα – πάμτοτε δε εν ονόματι της παγκοσμίου ισότητος και της αδελφοποιήσεως των λαών και των… στομάχων.
Φαίνεται ότι κατά λάθος εξέπεσεν εδώ εις την Ελλάδα, ενώ ηδύνατο να...
Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019
Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018