Στις παραμονές του συνεδρίου του Λονδίνου είναι επείγον το ότι κάθε άποψη θα πρέπει να εκφραστεί όσον αφορά την άμεση επαναστατική δραστηριότητα, δραστηριότητα η οποία στοχεύει να φέρει το ξέσπασμα της επανάστασης πλησιέστερα. Στο συνέδριο αυτό οι οπαδοί της νομιμότητας και οι κοινοβουλευτικοί θα λάμψουν δια της απουσίας τους και όλοι εκείνοι που θα είναι παρόντες θα συνάψουν μια τέλεια συμφωνία όσον αφορά την ανάγκη των βίαιων μέσων πάλης. Επομένως, ολόκληρη η ημερήσια διάταξη θα ασχοληθεί με το εξής ζήτημα: Πώς θα οργανώσουμε τη βία.
Δύο λύσεις θα προταθούν: η μια από την κλασσική σχολή σκέψης, η άλλη από τη σύγχρονη. Η πρώτη θα προτείνει μια πειθαρχημένη τάξη σε στρατιωτικές βαθμίδες και καθορισμένες με σαφήνεια γραμμές μάχης. Η δεύτερη, αντίθετα, θα υποστηρίξει την αποκέντρωση των ομάδων. Δηλαδή η πρώτη θα απαιτήσει μια μεγάλη συγκεντροποίηση δυνάμεων, η δεύτερη μια απέραντη διασπορά δυνάμεων.
Οι αναρχικοί στη Γαλλία οργανώνονται με το ίδιο σύστημα: η δύναμή τους αυξάνεται και ήδη ασκεί πίεση στην κυβέρνηση.
Όλοι οι άλλοι τύποι καταπίεσης που χαρακτηρίζουν τα υπόλοιπα κράτη της Ευρώπης μπορούν να τοποθετηθούν μεταξύ της ρωσικής μονοκρατορίας και της γαλλικής δημοκρατίας.
Το πρόβλημα, επομένως, επιλύεται με πρακτικό τρόπο. Η φάλαγγα και ο αυταρχικός στρατιωτικός τύπος οργάνωσης έχουν φάει τα ψωμιά τους και είναι πλέον απολύτως ανίσχυρα μέσα, ακόμα κι αν είναι αρκετά ισχυρά μέσα στην πρώτη σύγκρουση με το κράτος.
Η συγκεντρωποιημένη επαναστατική οργάνωση έχει σπάσει όπως ένα πλακάκι γυαλιού στη Γερμανία του Βίσμαρκ, χωρίς να χυθεί ούτε μια σταγόνα αίματος, ενώ το καθεστώς των Ρομανώφ, με τις αγχόνες και τα βασανιστήριά του, δεν μπορεί να υπερνικήσει την αποκεντροποιημένη οργάνωση των μικρών ομάδων στη Ρωσία.
Είναι αλήθεια ότι στη Γερμανία το ελάττωμα δεν ήταν μόνο στη μορφή, αλλά και στο περιεχόμενο της δράσης. Αλλά μετά απ’ όλα αυτά, αυτή η συμπαγής δύναμη εξυψώθηκε τόπο πολύ στο εκλογικό επίπεδο και τόσες πολλές ελπίδες συνδέθηκαν σ’ αυτό από τη στιγμή που το νομικό της μέρος αποκλείστηκε. Έτσι, με μια καλή αιτία μπορούμε να αποδώσουμε την ήττα του συστήματος αυτού όχι μόνο στους νομικίστικους στόχους του, αλλά και στην αυταρχική μορφή του. Σήμερα έχει καταδειχθεί ότι το δόγμα των παραβολών θα αποσταλεί στο μουσείο μαζί με την θωράκιση των περασμένων εποχών. Η δύναμη των επαναστατών είναι η αντίθεσή της -- το δόγμα των αντιθέτων. Στο συγκεντρωτικό κράτος, το στρατιωτικοποιημένο και το πειθαρχικό, το αυταρχικό και το δεσποτικό, πρέπει να αντιτάξουμε μια αποκεντρωμένη δύναμη, ελεύθερη και αντιεξουσιαστική. Υπάρχει ανάγκη να απαριθμούμε τα πλεονεκτήματα του νέου συστήματος; Εκτός από τη μεγάλη δύναμη επίθεσης και αντίστασης, η δράση προχωρά ευκολότερα και γρηγορότερα, ο καθένας θυσιάζει πιο πρόθυμα τα υπάρχοντά του και τη ζωή του σύμφωνα με την πρωτοβουλία του, η προδοσία γίνεται δύσκολη και προκαλεί περιορισμένη ζημιά, υπερτερώντας μερικώς. Όλες οι στάσεις και όλες οι πρωτοβουλίες, βρίσκοντας την πλήρη ανάπτυξή τους, δίνουν καταπληκτικά αποτελέσματα, όπως η βόμβα cabiliek καθώς και η αριστοτεχνική κατασκευή χρήση των ναρκών. Γι’ αυτό, όχι άλλα γραφεία αλληλογραφίας ή στατιστικής, όχι άλλα γενικά σχέδια που επιλύονται εκ των προτέρων, αλλά ο κάθε σύντροφος να επιδιώξει να συγκροτήσει στον τόπο του...
Το θεμελιακό λάθος των ρεφορμιστών είναι το ότι ονειρεύονται μια αλληλεγγύη μια ειλικρινή συνεργασία, ανάμεσα σε αφεντικά και υπηρέτες, ανάμεσα σε ιδιοκτήτες κι εργάτες, η οποία ακόμα και αν υπήρξε κατά καιρούς, σε περιόδους κατάφωρης ασυνειδητοποίησης των μαζών κι ειλικρινούς πίστης στη θρησκεία και στις μεταφυσικές αμοιβές, είναι σήμερα ολότελα αδύνατη.
Εκείνο που οραματίζονται είναι μια κοινωνία καλά χορτασμένων γουρουνιών που προχωρούν ικανοποιημένα με άτσαλο τρόπο, κάτω απ' τη βέργα ενός μικρού αριθμού χοιροβοσκών που δεν παίρνουν υπόψη την ανάγκη για ελευθερία και το αίσθημα της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, που πιστεύουν πραγματικά σ' ένα θεό που προστάζει, για χάρη των απόκρυφων...
Κείμενο που κυκλοφόρησε στο περιοδικό Ευτοπία. Εισαγωγικά σχόλια για το άρθρο «Περί χορτοφαγίας» του Ρεκλύ του Σταύρου Καραγεωργάκη
Ο Ελυζέ Ρεκλύ (1830-1905), γνωστός αναρχικός γεωγράφος και μελετητής, σ’ αυτό του το κείμενο που δημοσιεύτηκε στο Humane Review το 1901 μάς παρέχει μια σχετικά ανοίκεια προσέγγιση για τη χορτοφαγία. Η συγκεκριμένη προσέγγιση μπορεί να φαντάζει περίεργη για πολλούς λόγους, με πιο σημαντικό ότι οι περισσότεροι που καταφεύγουν σήμερα στη χορτοφαγική διατροφή το κάνουν για λόγους ηθικής ή υγιεινής διατροφής. Αν ισχύει το πρώτο, αυτή η ηθική στάση στηρίζεται στην απόρριψη της κυριαρχικής θέσης του ανθρώπου στη φύση, και ειδικότερα...
Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019
Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018