ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ*
Οι απαρχές του σουηδικού αναρχοσυνδικαλισμού απαντώνται εντός του Σοσιαλδημοκρατικού Εργαπκού Κόμματος (SAP), με την τάση της Ένωσης Νέων Σοσιαλιστών (SUF). Μεταξύ 1903 και 1905 παρουσιάζεται στο όργανο της SUF, την “Brand”, μια σειρά άρθρων σχετικά με τις θεωρητικές βάσεις του αναρχοσυνδικαλισμού, όπως αυτός πρεσβεύεται από τη γαλλική CGT, η οποία αποτελεί πρότυπο για τον ευρωπαϊκό χώρο της εποχής. Στο διάστημα αυτό διαφαίνεται η κλίση προς τις επαναστατικές πρακτικές, σε αντίθεση προς τον κοινοβουλευτισμό. Δύο τάσεις προκύπτουν μέσα από την ιδεολογική ζύμωση αυτών των ετών, αυτές του Ε.H.Kansson και του A.Jensen, υποστηρίζοντας τη στροφή προς τον αναρχισμό και το συνδικαλισμό αντίστοιχα.
Στο συνέδριο του 1908, οι Νέοι κλίνουν προς την τάση του Jensen, που παρουσιάζει μια αναρχοσυνδικαλιστική θώρηση, επηρεασμένη από το αμερικανικό SLP του Ντε Λεόν και ένα όραμα για μια αναρχική κοινωνία. Μετά από τις διαγραφές των αρθρογράφων Bergegren και Schroder από το SAP, οι Νέοι αποχωρούν από αυτό, δημιουργούν το Νέο Σοσιαλιστικό Κόμμα (SUP), απορρίπτουν τον κοινοβουλευπσμό και το συγκεντρωτισμό και προτάσσουν τη γενική απεργία ως μέσο πάλης, με τα συνδικάτα να παίζουν ένα διπλό ρόλο: Αυτόν του μέσου διεκδίκησης για την εργαπκή ξη, αλλά και του πυρήνα της μετεπαναστατικής κοινωνίας.
Αυτήν την περίοδο κυριαρχεί συνδικαλιστικά η Συνομοσπονδία Σωματείων (LO), η οποία κινείται στη λογική της συνεννόησης με την Ένωση Εργοδοτών (SAF), για την επίτευξη συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Το 1909 σημαδεύεται από οικονομική κρίση και μια γενική απεργία, η οποία μετά από την υποχωρητικστητα της LO στα λοκ-άουτ των εργοδοτών, λήγει χωρίς θετικό αποτέλεσμα και με 160.000 άνεργους. Ξεκινά ένας ευρύς διάλογος εντός του εργαπκού κόσμου για πς οργανωτικές δομές και τα μέσα πάλης του συνδικαλιστικού κινήματος. Στο επόμενο συνέδριο της LO, στην οποία συμμετέχουν μέλη των SAP και SUP, εμφανίζονται πολλές ετερόκλητες τάσεις και η μοναδική απόφαση είναι “διεξαγωγή έρευνας σχετικά».
Οι Νέοι ασκούν δριμεία κριτική εναντίον της συνδικαλισπκής ηγεσίας, του SAP και των μεταξύ τους σχέσεων, διατυπώνοντας κατηγορίες για ρεφορμισμό και συνεργασία με την αστική τάξη. Προπαγανδίζουν τη διεύρυνση των στόχων της γενικής απεργίας προς μια επαναστατική κατεύθυνση και τη χρήση επιθετικών μέσων. Αν και η πλειοψηφία του SUP ανπτίθεται στην αποχώρηση από την LO, μια επιτροπή καταφέρνει πραξικοπηματικά να συγκαλέσει συνέδριο για τη δημιουργία μιας νέας συνδικαλιστικής οργάνωσης. Έτσι ιδρύεται το 1910 η Κεντρική Εργατική Οργάνωση (SAC), αποτελούμενη οργανωτικά από τοπικές ενώσεις και κεντρική εππροπή με εκτελεσπκό συμβούλιο. Οι ενώσεις είναι αυτόνομες μεταξύ τους, χωρίς να δεσμεύονται από την κεντρική επιτροπή. Παράλληλα με το τοπικό επίπεδο, η SAC οργανώνεται και με βάση τον εργασιακό χώρο, στα πρότυπα της CGT, με πρωτοβάθμια και κλαδικά σωματεία, καθώς και ομοσπονδίες σωματείων.
Ιδεολογικά, η οργάνωση υιοθετεί τη μαρξική ανάλυση της ταξικής πάλης, χωρίς να αναφέρεται ρητά στον Μαρξ, ενώ σαν μέσο για τον αγώνα στο οικονομικό πεδίο επιλέγεται ο επαναστατικός συνδικαλισμός, με όπλα την (γενική) απεργία, τον αποκλεισμό, το σαμποστάζ και το μποϋκοτάζ Ως σκοπός τίθεται η απελευθέρωση της εργατικής τάξης και η καταστροφή Κράτους και Κεφαλαίου, μέσω της κοινωνικής επανάστασης. Υιοθετείται η αναρχοσυνδικαλισπκή κριτική προς την πολιτική, βάσει της εμπειρίας από την επανάσταση στη Γερμανία καθώς και...
Στις 18 Σεπτέμβρη 1970 δεκάδες χιλιάδες Αυστραλοί συγκεντρώθηκαν σε όλη την Αυστραλία για δεύτερη φορά για να απαιτήσουν τερματισμό του πολέμου στο Βιετνάμ και τη συμμετοχή της Αυστραλίας σε αυτόν. Η όλη κινητοποίηση ονομάστηκε Moratorium. Με την κοινή γνώμη να στρέφεται κατά της στρατολογίας και της αυστραλιανής συμμετοχής, η όλη κινητοποίηση συνέχισε την πίεση προς την ομοσπονδιακή κυβέρνηση, με το πρόταγμα «σταματάμε τη δουλειά για να σταματήσει ο πόλεμος», ακινητοποιώντας τις μεταφορές, ις συγκοινωνίες, τα εργοστάσια, τα γραφεία και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα σε όλη τη χώρα
Αν και το πρώτο Moratorium τον Μάη του 1970 συνοδευόταν από υπερβολικούς ισχυρισμούς από...
Frank Mintz*
Θα ήταν πολύ υπεροπτικό να προσπαθήσει κανείς να συστηματοποιήσει τις ιδέες του Μπακούνιν, έτσι όπως αυτές κόχλαζαν από συνεχή σχέδια και ζωτικότητα. Θα αποτελούσε εξαπάτηση να περιορίσουμε τη σκέψη του στο Θεός και Κράτος και να αγνοήσουμε τα άρθρα του στον εργατικό τύπο της εποχής. Σε αυτό το ακροβατικό νούμερο, όλοι από τον Κροπότκιν έως το Μαξίμοφ και τον Μουνιόθ(2), δίχως να ξεχνάμε τον Απόλλωνα Καρέλιν και τον Ανατόλ Γκόρελικ(3), προσπαθούν να βρουν μια ισορροπία ανάμεσα στον Μπακούνιν και τη λιγότερο αποτυχημένη οπτική.
Αντίθετα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε μόνο μία όψη του Μπακούνιν, όπως λαμπρά το έκανε ο Νόαμ...
Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019
Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018