Σύντομη βιογραφία του δημοσιογράφου Kotoku Shusui, ο οποίος βοήθησε τα μέγιστα στην εισαγωγή του αναρχισμού στην Ιαπωνία και εκτελέστηκε ως κατηγορούμενος για προδοσία.
Γεννήθηκε στις 4 Νοέμβρη ή – κατά άλλους – στις 23 Σεπτέμβρη 1871 και πέθανε (εκτελέστηκε) στις Γενάρη 1911.
Ο Kotoku Shusui ήταν αρχικά σοσιαλιστής και μετέπειτα αναρχικός και έπαιξε καθοδηγητικό ρόλο στην εισαγωγή του αναρχισμού στην Ιαπωνία κατά τα πρώτα χρόνια του 20ού αιώνα, ειδικότερα μέσα από τις μεταφράσεις έργων Ευρωπαίων και Ρώσων αναρχικών όπως του Κροπότκιν στη γιαπωνέζικη γλώσσα.
Ήταν, επίσης, ριζοσπάστης δημοσιογράφος και εκλαμβάνεται συχνά ως ένας από τους μάρτυρες του αναρχισμού καθώς εκτελέστηκε ως κατηγορούμενος για προδοσία από την ιαπωνική κυβέρνηση.
Ο Kotoku, από τον τόπο γέννησής του μετακινήθηκε προς την πόλη Nakamur της επαρχίας Kochi, και αργότερα στο Τόκιο όταν ακόμα ήταν έφηβος, γινόμενος δημοσιογράφος το 1893. Από το 1898 διατηρούσε τακτική στήλη στην εφημερίδα «Every Morning News», μία από πιο τις πιο ριζοσπαστικές εφημερίδες της εποχής. Αλλά παραιτήθηκε όταν η εφημερίδα υιοθέτησε φιλοπολεμική στάση στον τότε ρωσο-ιαπωνικό πόλεμο.
Το 1903 ήταν συνιδρυτής της εφημερίδας «Common People’s Newspaper» με έναν άλλο πρώην δημοσιογράφο της «Every Morning News», τον Sakai Toshihiko. Η σημαντική αντιπολεμική στάση αυτής της εφημερίδας ήταν κάτι το ξένο και εναντίον του σχετικού νόμου περί Τύπου και έτσι οι εκδότες της είχαν αρκετές φορές προβλήματα με την κυβέρνηση εξαιτίας των οποίων ο Kotoku καταδικάστηκε σε φυλάκιση και κάθισε στη φυλακή πέντε μήνες (Φλεβάρης-Ιούλης 1905).
Το 1901, όταν ο Kotoku αποπειράθηκε να ιδρύσει το Ιαπωνικό Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα με τον Sakai, δεν ήταν ακόμα αναρχικός, αλλά σοσιαλδημοκράτης. Οι Sakai και Kotoku ήσαν οι πρώτοι που μετέφρασαν το «Κομμουνιστικό Μανιφέστο» στη γιαπωνέζικη γλώσσα και η μετάφρασή τους αυτή δημοσιεύθηκε στην «Common People’s Newspaper», κάτι που οδήγησε στη επιβολή μεγάλου προστίμου σε βάρος τους.
Οι πολιτικές του απόψεις άρχισαν να αλλάζουν και να κλίνουν προς μια ελευθεριακή φιλοσοφική θεώρηση όταν διάβασε το έργο του Κροπότκιν «Αγροί, Εργοστάσια, Εργαστήρια» στη φυλακή. Σύμφωνα με τον ίδιο, «μπήκα στη φυλακή ως μαρξιστής σοσιαλιστής και βγήκα ως ριζοσπάστης αναρχικός»!
Τον Νοέμβρη του 1905, ο Kotoku ταξίδεψε στις ΗΠΑ για να μπορέσει από εκεί να ασκήσει ανεμπόδιστος και ελεύθερος την κριτική του στον αυτοκράτορα της χώρας του τον οποίο θεωρούσε ως τοποτηρητή του καπιταλισμού στην Ιαπωνία. Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στις ΗΠΑ, ο Kotoku ήρθε περισσότερο σε επαφή με τη φιλοσοφία του αναρχικού κομμουνισμού καθώς και του ευρωπαϊκού συνδικαλισμού. Πήρε μαζί του το έργο του Κροπότκιν «Αναμνήσεις ενός Επαναστάτη» για να το διαβάσει στο ταξίδι του στην Καλιφόρνια από την πλευρά του Ειρηνικού. Όταν έφτασε εκεί, άρχισε επαφή και αλληλογραφία με Ρώσους αναρχικούς και το 1909 είχε ήδη μεταφράσει την «κατάκτηση του Ψωμιού» του Κροπότκιν.
Τον Μάρτη του ίδιου χρόνου τυπώθηκαν χίλια αντίτυπα της μετάφρασης αυτής και άρχισε να διανομή τους σε εργάτες και φοιτητές στην Ιαπωνία.
Τον Ιούνη του 1906 επέστρεψε στην Ιαπωνία. Την ημέρα της επιστροφής του, 28 Ιούνη, καλέστηκε μια δημόσια συγκέντρωση για το καλωσόρισμά του. Στη...
Όταν στις ειδήσεις γίνεται λόγος για κοινωνική αντίσταση, ακούμε πάντα ότι όλα αυτά είναι «αναρχία». Τι μπορεί να σημαίνουν όλα αυτά τη στιγμή που λέμε ότι είμαστε αναρχικοί; Χάος και τρόμος; Αναρχία σημαίνει απουσία κυβέρνησης, όπως ακριβώς μοναρχία σημαίνει κυβέρνηση εξηγεί ο Wes.
Σε χώρες όπως η Σομαλία και το Αφγανιστάν το πρόβλημα δεν είναι η απουσία κυβερνητών, αλλά η ύπαρξη πάρα πολλών κυβερνητών. Η βία και το χάος είναι προϊόν των πολέμαρχων, ο καθένας από τους οποίους προσπαθεί, ως εξουσιαστής, να αποσπάσει όσο το δυνατόν περισσότερη εξουσία. Οι αναρχικοί, αυτοί που πιστεύουν σε μια κοινωνία χωρίς κυβερνήτες, δεν μπορούν...
Του Thomas - Miami Autonomy & Solidarity (MAS)
“Η αρρώστια αυτή της αποδιοργάνωσης που έχει εισβάλλει στις οργανώσεις του αναρχικού κινήματος σαν κίτρινος πυρετός, το βασανίζει για αρκετές δεκαετίες… Δεν υπάρχει αμφιβολία, ωστόσο, ότι αυτή η αποδιοργάνωση έχει τις ρίζες της σε μια σειρά θεωρητικών ελλείψεων, κυρίως στη λανθασμένη εκτίμηση της αρχής της ατομικότητας στον αναρχισμό: μιας αρχής που συγχέεται πολύ συχνά με την άποψη περί απουσίας κάθε υπευθυνότητας” - Ομάδα Delo Truda [1]
...Η οργάνωση, μακριά από τη δημιουργία εξουσίας, είναι η μόνη θεραπεία γι’ αυτό και το μόνο μέσο με το οποίο ο καθένας από εμάς θα συνηθίσει να παίρνει...
Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019
Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018