Η μελέτη του Ζορζ Φοντενί (George Fontenis), με τίτλο «Το επαναστατικό μήνυμα των “Φίλων του Ντουρρούτι”», μου φαίνεται αρκετά χρήσιμη και, μάλιστα, θα προχωρήσω παραπέρα, λέγοντας ότι είναι πολύτιμη, όχι μόνο γιατί μας προσφέρει μια καλύτερη κατανόηση της Ισπανικής Επανάστασης του 1936-37, αλλά και επειδή μας παρέχει, επίσης, μια πιο εκτενή ερμηνεία της έννοιας του ίδιου του ελευθεριακού κομμουνισμού.
Όταν κάνουμε χρήση της φράσης «ελευθεριακός κομμουνισμός», αξίζει, βεβαίως, να διακρίνουμε σαφώς αυτή φράση από δύο άλλες εκδοχές που χρησιμοποιούν το ίδιο όνομα. Για να γίνω συγκεκριμένος, αρχικά είχαμε την ουτοπία, που προπαγανδίστηκε από τον Κροπότκιν και τους γύρω του, ενός επίγειου παραδείσου χωρίς χρήματα, όπου, χάρη στην αφθονία πόρων, κάθε άνθρωπος θα ήταν σε θέση να κάνει ελεύθερη χρήση του αποθέματος. Κατά δεύτερο λόγο, είχαμε το παιδικό ειδύλλιο ενός κυκεώνα «ελεύθερων κοινοτήτων», στις καρδιές των μαχητών της ισπανικής CNT πριν το 1936, που προέκυψε από τη σκέψη του Ισαάκ Πουέντε. Αυτό το θαμπό όνειρο άφησε τον ισπανικό αναρχοσυνδικαλισμό εξαιρετικά ανεπαρκώς προετοιμασμένο για τη σκληρή πραγματικότητα της Επανάστασης και του Εμφυλίου Πολέμου, με την εκδήλωση του πραξικοπήματος του Φράνκο. Ο Φοντενί, αν και δίνει έμφαση σε ορισμένες θετικές πτυχές του συνεδρίου της Σαραγόσα του 1936, μου φαίνεται ότι περιπλανιέται προς την πλευρά εκείνων που δεν βλέπουν την πραγματικότητα.
Στο πρώτο μέρος της μελέτης αυτής, ο συγγραφέας ανιχνεύει με ακρίβεια τον εκφυλισμό και τις διαδοχικές συνθηκολογήσεις των αναρχικών ηγετών των CNT-FAI. Ωστόσο, δεν εισχωρεί ίσως στην καρδιά του προβλήματος αποτελεσματικά. Για να γίνω σαφής, μήπως ήταν ο παραδοσιακός αναρχισμός – ο ιδεαλιστικός και επιρρεπής σε διασπάσεις – προορισμένος να μην αποτύχει μόλις βρεθεί αντιμέτωπος με έναν αδιάλλακτο κοινωνικό αγώνα, για τον οποίο είχε προετοιμαστεί; Γιατί δεν ήταν κυρίως η μη πίστη στις αρχές, η ανθρώπινη αδυναμία, η απειρία ή η αφέλεια μεταξύ των ηγετών, που τους έκαναν να παραστρατήσουν, αλλά ήταν μάλλον και μια σύμφυτη ανικανότητα να αποφεύγουν τις παγίδες των εξουσιαστών (τις οποίες τις ανέχθηκαν δεδομένου ότι δεν ήταν ικανοί να τις παραγράψουν με μια μονοκονδυλιά).
Κατά συνέπεια, ο προορισμός τους ήταν να μείνουν κολλημένοι στην υπουργοποίησή τους, κουρνιάζονας κάτω από τα επίβουλα φτερά της αστικής «αντιφασιστικής» δημοκρατίας και, τελικά, να αφεθούν να εξαφανιστούν από τη σταλινική αντεπανάσταση. Από την άλλη πλευρά, ήταν πολύ καλά προετοιμασμένοι για την οικονομική αυτοδιεύθυνση της γεωργίας και, σε μικρότερο βαθμό, της βιομηχανίας. Τα στοιχεία αυτά, μαζί με την ελευθεριακή κολλεκτιβοποίηση, παραμένουν πρότυπο για τη μελλοντική επανάσταση, σώζοντας την τιμή του αναρχισμού.
Ίσως κάποιος εκφράσει τη λύπη του για το ότι η μελέτη του Φοντενί θίγει μόνο την επιφάνεια αυτού του λαμπρού επεισοδίου της Ισπανικής Επανάστασης. Μπορεί να δικαιολογηθεί σίγουρα στην ανταπάντησή μας, ότι δεν είναι λιγότερο απών από τα γραπτά που αναλύει.
Η αξία των γραπτών αυτών, όμως, βρίσκεται αλλού, βρίσκεται στο πολιτικό τεραίν.
Αποκαλύπτουν μια αδικαιολόγητα σκοτεινή πτυχή της ιβηρικής ελευθεριακής αβάντ γκαρντ (πρωτοπορίας), τη σύντομη εμφάνιση της ομάδας «Οι Φίλοι του Ντουρρούτι», που πήρε το όνομά της στη μνήμη του θρυλικού Ντουρρούτι, που έπεσε στο μέτωπο στις 20 Νοεμβρίου 1936. Η ομάδα αυτή προήλθε από τα διδάγματα που αναδύθηκαν λίγο πιο μετά από την σκληρή ήττα...
Τον Οκτώβρη του 1977, κυκλοφόρησε το πρώτο τεύχος του περιοδικού “O Inimigo Do rei” (“Ο εχθρός του βασιλιά”) στη Bahia, στην πόλη Salvador στη Βραζιλία. Ήταν ένα από τα κύρια ελευθεριακά και αναρχικά εκφραστικά μέσα κατά την περίοδο της στρατιωτικής δικτατορίας.
Σύμφωνα με αρκετούς ειδικούς, το περιοδικό ξεχώρισε για την προώθηση θεμάτων αντικουλτούρας, αλλά και ζητήματα της αναζωπύρωσης του αναρχισμού στη χώρα, επειδή, εκτός από το φοιτητικό κίνημα της Bahia, το περιοδικό διανεμόταν στο São Paulo, το Porto Alegre και το Rio de Janeiro.
Ανέδειξε αρκετά θέματα, όπως η υποστήριξη ενός μαχητικού φοιτητικού κινήματος, η υποστήριξη της ριζοσπαστικοποίησης των συνδικαλιστικών...
Την 1η Οκτώβρη 1927, εμφανίστηκε το πρώτο τεύχος του αναρχικού διμηνιαίου περιοδικού “La Lotta Umana” (“Ο Ανθρώπινος Αγώνας”), στην ιταλική γλώσσα, οργάνου Ιταλών αναρχικών προσφύγων στη Γαλλία.
Στην εκδοτική ομάδα περιλαμβάνονταν ονομαστοί αναρχικοί όπως οι Ugo Fedeli, Luigi Fabbri και Torquato Gobbi. Διευθυντής της έκδοσης ήταν ο Γάλλος Séverin Férandel. Κυκλοφόρησαν 32 τεύχη, με το τελευταίο να κυκλοφορεί στις 18 Απρίλη 1929.
Η διεύθυνση του περιοδοικού ήταν στο 72 rue des Prairies Paris, την οποία χρησιμοποιούσαν και οι Ισπανοί Buenaventura Durruti και Francisco Ascaso όταν ήταν και αυτοί εξόριστοι στη Γαλλία.
*Πηγή: Walter Ranieri.
...
Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019
Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018