Η Harmony Camelia Borrás ήταν κόρη Καταλανών μεταναστών. Ο πατέρας της, José Juan Francisco Borrás Mestre και η μητέρα της, Magdalena Maria Rosa Brianso Pedreny, ήταν αναρχικοί από το Saarreal της Tarragona της Καταλωνίας. 

Ο José Borrás πήγε στην Αργεντινή για πρώτη φορά το 1905, επισκεπτόμενος συγγενείς του στη Σάντα Φε. Όταν επέστρεψε στην Ισπανία, παντρεύτηκε και πήγε εκ νέου στην Αργεντινή με τη σύζυγό του το 1911. Οι Borrás εγκαταστάθηκαν στο Μπουένος Άιρες όπου γεννήθηκε η Harmony και οι αδελφές της Azucena, Hortensia , Violet και Orchid.

Η πρώτη ανάμνηση της δραστηριότητας της Harmony στο αναρχικό κίνημα ήταν το  1933, όταν με τα μέλη μιας Επιτροπής για Φυλακισμένους επισκέφθηκε συντρόφους της στις Φυλακές Devoto.

Τότε ζούσε στο Villa del Park όταν συμμετείχε στην ίδρυση της Biblioteca Popular “Jose Ingenieros” (Λαϊκή Βιβλιοθήκη “José Ingenieros”) το 1935. Η οικογένεια έπρεπε να πάρει δύο τραμ για να φτάσει στο πρώτο κτίριο της Βιβλιοθήκης στη γωνία των Garay και Pereyra Pasaje, κάτι το οποίο πολύ ακριβό και, ως εκ τούτου, δεν μπορούσαν να κάνουν το ταξίδι τόσο συχνά όσο ήθελαν.

Έχοντας συμμετάσχει στην ίδρυση της Βιβλιοθήκης, η Harmony θυμόταν το πρώτο οίκημα όπου στεγαζόταν, που βασικά ήταν ένα πολύ μεγάλο υπόστεγο, χωρισμένο σε δύο μέρη με ένα ξύλινο διάφραγμα. Στα δεξιά ήταν η βιβλιοθήκη και στα αριστερά ήταν ένα κιόσκι, κάτι σαν αναγνωστήριο. Η Harmony ξεκίνησε τη δράση της από εκεί φτιάχνοντας φυλλάδια και προκηρύξεις. Εκεί άκουσε επίσης την Herminia Brumana να δίνει μια από τις πρώτες διαλέξεις της στο Μπουένος Άιρες.

Ο Jose Borrás, ενεργό μέλος της συντεχνίας υποδηματοποιών, ήταν φίλος με τον Esteban Delmastro. Οι Borras και Delmastro, όπως και οι Milstein, Seoane, Scribans και πολλοί άλλοι, ενσωματώθηκαν στη Βιβλιοθήκη. Λίγο μετά η Βιβλιοθήκη “José Ingenieros” μετακόμισε στη διεύθυνση Santander 408 στην γειτονιά Boedo.

Η Harmony συμμετείχε σε συνέδρια, βραδιές και πικνίκ που οργάνωνε η Βιβλιοθήκη. Γύρω στο 1945 δημιουργήθηκε η ομάδα “Τέχνη και Φύση” για την παρουσίαση θεατρικών έργων για τους κρατούμενους και για τη συγκέντρωση χρημάτων υποστήριξης ελευθεριακών εφημερίδων, συμπεριλαμβανομένης της “La Protesta” (“Η Διαμαρτυρία”), που προετοιμαζόταν στο ίδιο οίκημα που στεγαζόταν η Βιβλιοθήκη. Η Harmony έπαιξε και η ίδια στις παραστάσεις αυτές όπου παρουσιάστηκαν τα έργα “Brother Lobo” του González Pacheco (γραμμένου το 1924), και “Barranca Down” του Florencio Sanchez (γραμμένου το 1905).

Η Harmony ως έφηβη εργαζόταν σε κατάστημα παπουτσιών, ενώ η μητέρα και οι αδελφές της έμαθαν και ειδικεύτηκαν στην ρακτική, ράβοντας σε μηχανές. Η μητέρα της εργάστηκε την Gath & Chaves, στο γνωστό Casa Muñoz.

Η Harmony εργάστηκε επίσης και ως ηθοποιός για τον κινηματογράφο, συμμετέχοντας σε πολλές ταινίες, συμπεριλαμβανομένων των “La Escape” (2001) και “La Signal” (2007) του Eduardo Mignona, η πρώτη σε σκηνοθεσία Ricardo Darin.

Από το 1993 ήταν μέλος της ομάδας “Mujeres Libres”, που είχε έδρα τη Βιβλιοθήκη “José Ingenieros”.

Με τον σύντροφό της Julio D 'Aristotele, βιολιστή, από τον οποίο χώρισε το 1965, είχαν μια κόρη, την Malva Rosa.

Το 2010 η Harmony Borrás γιόρτασε τα ενενήντα της χρόνια στη Βιβλιοθήκη με την παρουσία πάνω από ογδόντα συντρόφων και συντροφισσών.

*Μετάφραση: Ούτε Θεός-Ούτε Αφέντης.

Ο ήλιος της Αναρχίας ανέτειλε - εξώφυλλο βιβλίου

Ελευθεριακές εκδόσεις Κουρσάλ

 


Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019

 

Στο SBS Greek στις 18/07/2019

Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018

 

Απόπειρες αναρχικής οργάνωσης στη δεκαετία του 1980 - εξώφυλλο βιβλίου

Ελευθεριακοί και ριζοσπάστες της διασποράς - εξώφυλλο βιβλίου

email

ιστορία αναρχικού κινήματος αναρχικό κίνημα κοινωνικοί αγώνες ιστορία εργατική τάξη επαναστατικό κίνημα Ισπανία, Ελλάδα Ρωσία κοινωνικά κινήματα αναρχική-θεωρία Γαλλία αναρχισμός αναρχοσυνδικαλισμός ζητήματα τέχνης αριστερά εργατικό κίνημα anarchism Ιταλία φεμινισμός κομμουνισμός Αυστραλία ΗΠΑ, Ρωσία, ελευθεριακή εκπαίδευση αντιφασισμός history κοινωνία επαναστατική θεωρία εθνικά ζητήματα αναρχοσυνδικαλιστές διεθνισμός λογοτεχνία μελλοντική κοινωνία ποίηση συνδικαλισμός radicalism αγροτικά κινήματα αναρχικός κομμουνισμός αστικός τύπος Πάτρα Greece πολιτειακό κριτική Μεξικό περιβάλλον καταστολή Βουλγαρία φεντεραλισμός ένοπλη δράση Διασπορά working class εξεγερμένοι διανοούμενοι γεωγραφία syndicalism εξεγέρσεις αγροτικές εξεγέρσεις communism Κούβα communist-party κινητοποιήσεις θέατρο σοσιαλισμός χρονογράφημα Γκόλντμαν βιβλίο Παρισινή Κομμούνα νεκρολογία Άγις Στίνας αναρχικοί Αίγυπτος Πρωτομαγιά σοσιαλιστές φοιτητικό κίνημα αγροτικό ζήτημα Italy Θεσσαλονίκη "\u0395\u03c0\u03af \u03c4\u03b1 \u03a0\u03c1\u03cc\u03c3\u03c9" ευημερία κοινοκτημοσύνη ατομικισμός utopianism Κροπότκιν ένωση τροτσκισμός θρησκεία ληστές Κύπρος μηδενισμός Αθήνα εκλογική δράση Egypt Πύργος Ηλείας ρουμανία Γαριβαλδινοί Ουκρανία προκηρύξεις πρώην οπλαρχηγοί αρχαίο-πνεύμα ρομαντισμός