Παράρτημα: Φ. Μπόσερτ | ΙΟΓΕΝΗΣ ΕΠΙΘΕΣΗ ΣΕ ΕΥΘΡΑΥΣΤΑ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΑ
Σελίδες 112
Περιεχόμενα:
coghnorti - ΟΥΤΕ ΚΑΝ ΛΑΘΟΣ. Για μια κριτική της συνωμοσιολογίας
Ι. Με το γάντι
ΙΙ. Grece, deze points!
III. "I can't breath"
IV. "μάσκα χαμηλά..."
V. Με τη μέθοδο του "έτσι ώστε"
VI. Σουρπράααιζ!
VII. Cui bono? L' Acephale
VIII. Συνωμοσιολογία στα εξ ων συνετέθη
ΧΙ. Πρόσωπα και πράγματα
Χ. Horror vacui
Φ. Μπόσερτ - ΙΟΓΕΝΗΣ ΕΠΙΘΕΣΗ ΣΕ ΕΥΘΡΑΥΣΤΑ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΑ
I. O ιός και τα όρια της κυριαρχίας επί της φύσης
ΙΙ. Το ιογενές ανοίκειο
ΙΙΙ. Ιογενής επίθεση στο εγώ
IV. Ιογενής επίθεση στη διασύνδεση
V. Σκέπτεσθαι υπό (ιογενές) πυρ
*
Όσο η ανθρωπότητα παράγει τον εαυτό της μέσα από την παραγωγή του κατακερματισμού της, όσο ο συντονισμός της ανθρώπινης δραστηριότητας συμβαίνει στα τυφλά μέσα από την κίνηση της αξίας, μαζί με το χρήμα και τα εμπορεύματα θα κυκλοφορεί και η φαντασίωση ότι υπάρχει κάπου μια άλλη σκηνή, όπου το όλον τεχνηέντως μεθοδεύεται. Συνωμοσιολογία είναι η συστηματικοποίηση του παραπάνω σχήματος, η μετατροπή του σε κοσμοθεωρία. Η δυνατότητα ύπαρξής της παράγεται εμμενώς από την αντιφατική δυναμική των καπιταλιστικών κοινωνικών σχέσεων. Η ανασκευή της περνά μέσα από την καταστροφή του εδάφους επί του οποίου θεμελιώνεται η τερατώδης πραγματικότητά της.
*
Ο αντιδραστικός αντικαπιταλισμός αποτελεί ιστορικά εφικτή δυνατότητα. Ο εχθρός του εχθρού δεν είναι αυτονόητα φίλος μας. Δεν προάγει κάθε εναντίωση στο «κυρίαρχο» την υπόθεση της ανθρώπινης χειραφέτησης· η πάλη ενάντια στην αλλοτρίωση δεν μπορεί να διεξαχθεί με αλλοτριωτικά μέσα. Από τέτοιους κοινούς τόπους ξεκινά η ανάλυση που δημοσιεύουμε εδώ. Η βασική ιδέα συνίσταται στη διαπίστωση σύμφωνα με την οποία υπάρχει ένας εσωτερικός δεσμός ανάμεσα στην κυριαρχία της καπιταλιστικής σχέσης και το συνωμοσιολογικό παραλήρημα. Οι πρώτες ενότητες του κειμένου λειτουργούν εισαγωγικά, συνεπώς δεν θα επαναλάβουμε εδώ ό,τι αναπτύσσεται παρακάτω. Μια πρώτη εκδοχή της ανάλυσης παρουσιάστηκε στις 26 Φεβρουαρίου του 2022 στον φιλόξενο χώρο της κατάληψης της Φάμπρικα Υφανέτ, στο πλαίσιο ενός διημέρου εκδηλώσεων με γενικό τίτλο Συνωμοσιολογία και Εθνικισμός.
Το κείμενο του Φλόριαν Μπόσερτ που συνοδεύει την έκδοση επιχειρεί να διερευνήσει τη συμπλοκή ανάμεσα στη δυναμική της πανδημίας και την ψυχική ζωή του υποκειμένου. Η ανάλυσή του αναδεικνύει την κομβική σημασία που έχει αυτό που, ακολουθώντας τη θεωρητικοποίηση που ανέπτυξε το περιοδικό endnotes στο κείμενο We Unhappy Few, προσδιορίζεται ως «ικανότητα του σκέπτεσθαι». Η παρούσα μετάφραση βασίστηκε στο αδημοσίευτο γερμανικό πρωτότυπο, σε αντιπαραβολή με την αγγλική εκδοχή που είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα του περιοδικού endnotes και η οποία σε σημεία είναι πιο εκτεταμένη. Πέρα από την ενσωμάτωση των αγγλικών προσθηκών, στην τελευταία ενότητα του κειμένου προστέθηκαν μερικές παράγραφοι από το ομώνυμο βιβλίο του.
Τα δυο κείμενα, παρόλο που ξεκινούν από άλλες αφετηρίες και χρησιμοποιούν εν πολλοίς διαφορετική μεθοδολογία, επιχειρούν να φωτίσουν μια σειρά από κοινά κομβικά σημεία: το ερώτημα της φαντασίωσης της παντοδυναμίας, το ερώτημα του ανοίκειου, το ερώτημα της δυνατότητας μιας χειραφετητικής εναντίωσης σε συνθήκες που θέτουν αδιανόητες προκλήσεις για την κριτική σκέψη και το κίνημα που επιδιώκει να καταργήσει την υφιστάμενη τάξη πραγμάτων.
Όλοι οι σπουδαίοι ορθολογιστές φιλόσοφοι του δέκατου όγδοου αιώνα διατύπωσαν τα προβλήματα της δημόσιας υποχρεωτικής εκπαίδευσης, και οι δύο πιο απόλυτοι εκπαιδευτικοί στοχαστές ανέπτυξαν αντιθετικές θεωρίες πάνω στο ζήτημα της οργάνωσης της εκπαίδευσης: ο Rousseau σύμφωνα με το κράτος και ο Godwin εναντίον του. Οι σύγχρονοι επικριτές της συμμαχίας μεταξύ της εθνικής κυβέρνησης και της εθνικής εκπαίδευσης θα συμφωνούσαν και θα υποστήριζαν ότι είναι στη φύση των δημόσιων αρχών να διοικούν εξαναγκαστικούς και ιεραρχικούς θεσμούς των οποίων η τελική λειτουργία είναι να διαιωνίσει την κοινωνική ανισότητα και να ασκήσει πλύση εγκεφάλου στους νέους με σκοπό την αποδοχή του...
Κώστας Σβόλης
Το βιβλίο του Χάρτμουτ Ρόσα (Hartmut Rosa) «Επιτάχυνση και αλλοτρίωση» εκδόθηκε εδώ και έναν χρόνο περίπου από το νέο εκδοτικό εγχείρημα ΠΛΗΘΟΣ και, παρά την ατυχή συγκυρία της κυκλοφορίας του εν μέσω πανδημίας, έχει συμβάλει στη γενικότερη συζήτηση που έχει ξεκινήσει εδώ και κάποια χρόνια για τα χαρακτηριστικά του καπιταλισμού στην εποχή της ψηφιοποίησης και της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης.
Ο συγγραφέας, αξιοποιώντας την κομβική στο έργο του Μαρξ έννοια της αλλοτρίωσης, καταπιάνεται με το θέμα τις επιτάχυνσης του χρόνου που γίνεται όλο και πιο «σπάνιος» στον ύστερο καπιταλισμό.
Αν βρούμε λίγο χρόνο να αναστοχαστούμε για την πορεία...
Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019
Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018