[Θέλουμε, με την ευκαιρία που μας δίνεται, με αυτή τη δημοσίευση, να επισημάνουμε πως ένα ιστορικό κείμενο (κάθε ιστορικό κείμενο) έχει διπλή σημασία. Αφ’ ενός αποτελεί μία πηγή γνώσης και κατανόησης του τρόπου σκέψης και δράσης των ανθρώπων της εποχής στην οποία αναφέρεται και αφ’ ετέρου, μας βοηθά να κατανοήσουμε και να ξεπεράσουμε αυτές ή εκείνες τις απόψεις που δεν συμβάλλουν στην αναρχική απελευθερωτική δράση.
Κανένας δεν είναι υποχρεωμένος να οικειοποιείται την άγνοια ή την λαθεμένη ιδεολογική άποψη και πράξη, που δεν οδηγεί στην απελευθέρωση και την αναρχία, στο όνομα ενός κακώς εννοούμενου σεβασμού σ’ αυτούς που αγωνίστηκαν. Έτερον εκάτερον, έλεγαν οι προγενέστεροί μας.
Φόρος τιμής στη μνήμη και τη δράση των αγωνιστών είναι να κατανοήσουμε τα λάθη τους και να τα ξεπεράσουμε δυναμώνοντας τις αναρχικές ιδέες και πρακτικές και συμβάλλοντας στην ανάδειξη της ουσιαστικής απελευθερωτικής τους διάστασης.
Η κατανόηση και το ξεπέρασμα των ιδεολογικών αγκυλώσεων και των πολιτικών πρακτικών (που εμφανίζονται σαν ένας βρόχος στραγγαλίζοντας την απελευθερωτική ουσία της αναρχίας) είναι η απαραίτητη συνθήκη για να ξεφύγουν οι αναρχικοί από τις εξουσιαστικές αλυσίδες της κάθε αριστεράς και του κάθε είδους κομμουνισμού.
Κάθε κείμενο, όπως αυτό που δημοσιεύουμε, ας γίνεται η αφορμή να μην επαναλαμβάνονται οι λαθεμένες ιδεολογικοπολιτικές απόψεις και πρακτικές, που βαφτίζονται ή εκλαμβάνονται ως αναρχικές και απελευθερωτικές.
Όποιος τις υιοθετεί απερίσκεπτα και τις βάζει σε εφαρμογή σκάβει, εν γνώσει του πλέον, περισσότερους λάκκους απ’ όσους έσκαψαν (ως επί το πλείστον άθελά τους) οι προγενέστεροι.]
(ΣτΜ: Η συνέντευξη του αναρχικού αγωνιστή Miguel Garcia (1908-1981) εκδόθηκε στ’ αγγλικά για πρώτη φορά το 1970 από την Simian και επανεκδόθηκε το 2002 από την Kate Sharpley Library με τη μορφή μπροσούρας με τον τίτλο «Looking back after twenty years of jail: Questions & Answers on the Spanish Anarchist Resistance» (Κοιτώντας πίσω ύστερα από είκοσι χρόνια στη φυλακή: Ερωτήσεις & Απαντήσεις πάνω στην Ισπανική Αναρχική Αντίσταση). Όπως λέει ο συγγραφέας: «αυτή είναι μια συνέντευξη που έδωσα σε ένα νεαρό φίλο. Αποφάσισα να την αναπαράγω, καθώς περιμένω ότι πολλοί από εσάς θα έκαναν τις ίδιες ερωτήσεις».)
Που ήσουν στο ξέσπασμα του Εμφύλιου Πόλεμου;
Ζούσα στη Βαρκελώνη, και τα ξημερώματα της 19ης Ιουλίου όσοι από εμάς ξέραμε για το στρατιωτικό πραξικόπημα αρχίσαμε να προετοιμαζόμαστε. Αφού η κυβέρνηση φοβόταν να μας δώσει όπλα, ειδικά η CNT (Εθνική Συνομοσπονδία Εργατών, μια συνδικαλιστική ένωση) λόγω του ότι, αφού αντιτίθετο σε κάθε εξουσία, θα μας έκανε να χρησιμοποιήσουμε τα όπλα για να αρχίσουμε την επανάσταση. Ήταν απαραίτητο να πάρουμε τα όπλα από όπου ήταν δυνατό, από στρατώνες και οπλοστάσια. Οδοφράγματα στήθηκαν και οχήματα μετατράπηκαν σε θωρακισμένα στον αγώνα ενάντια στο στρατό. Στις 21 του μηνός το στρατιωτικό πραξικόπημα είχε παταχθεί.
Τα νέα που ήρθαν από τη Σαραγόσα λέγανε ότι οι σύντροφοί μας δεν ήταν τόσο επιτυχημένοι, και κάναμε αμέσως σχέδια να πάμε να τους βοηθήσουμε στις οδομαχίες ενάντια στο στρατό. Στις 22 ήταν να φύγει μια φάλαγγα με επικεφαλής τον Ντουρούτι, αλλά στις 23 αφού δεν είχε γίνει τίποτα, έξι από μας φύγαμε με ένα...
«[Η Ουγγρική Επανάσταση] ήταν ένα αληθινό γεγονός, η σημασία του οποίου δεν βρίσκεται στην νίκη ή την ήττα. Το μεγαλείο της έιναι κρυφά φυλαγμένο μέσα στη τραγωδία που προκάλεσε. Διότι ποιός μπορεί να αμφισβητίσει τη δύναμη της ανάμνησης της;» Χάνα Άρεντ
Η παρακμή της ιδεολογίας του “υπαρκτού”
Στις αρχές της δεκαετίας του 1950 το σοβιετικό σύστημα κόντευε να καταρρεύσει υπό το βάρος των πιέσεων που είχε δημιουργήσει στις κοινωνίες στις οποίες είχε επιβληθεί. Πολιτικά και ηθικά το σύστημα διακυβέρνησης του υπαρκτού σοσιαλισμού είχε χρεωκοπήσει. Από μία ριζοσπαστική δημοκρατία βασισμένη στα συμβούλια εργατών, αγροτών και λοιπών επαγγελματικών...
Του Loo Read
Με αφορμή την πρόσφατη επέτειο, ήθελα να ξεκαθαρίσω ορισμένα πράγματα για τις επετείους. Από τα δεξιά και τα αριστερά μου έχει εκφραστεί συχνά μια δυσφορία για τις επετείους, οι οποίες χρησιμοποιούνται για άλλους σκοπούς από εκείνους που αρχικά είχαν σηματοδοτήσει με την εκ των άνωθεν ή κάτωθεν επιβολή τους, οι οποίες έχουν χάσει το νόημα και τη σημασία τους, οι οποίες έχουν γίνει φιέστες ανάδειξης σύγχρονων πολιτικών χώρων από τα άκρα δεξιά μέχρι και τους αναρχικούς και λοιπές διαφωνίες που συχνά διατυπώνονται και μπορεί να χετε ακούσει, σκεφτεί ή συμφωνήσει/ διαφωνήσει μαζί τους.
Καταρχάς...
Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019
Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018